Erik Bergenstad kämpar vidare i en utdöende bransch och ser lokaler stå tomma på Fredriksgatan.

Små butiker i Helsingfors kämpar för livet

Det sämsta året på trettio år och värre än under förra lågkonjunkturen, säger en del av butiksinnehavarna i centrum.

En rundvandring bland de små affärerna i centrala Helsingfors, inom området Bulevarden–Nylandsgatan–Stora Robertsgatan–Fredriksgatan, ger vid handen att tiderna är tuffa för många småföretagare.

Klädbutikerna har det svårast, medan specialaffärer med en klar nisch klarar sig bättre. För att hålla näsan ovanför ytan krävs också personlighet och närvaro av innehavaren, flexibilitet och trogna stamkunder.

Invid Gamla kyrkoparken har Riitta Ojalas damklädesaffär Kaijatar funnits i 35 år. Raija Lehtinen, som sköter butiken medan Ojala är på semester, berättar att den pågående lågkonjunkturen svider värre än den på 1990-talet.

– Vi har många stamkunder, men har tvingats minska sortimentet och inventariet, säger Lehtinen som vet att näthandeln är en stor bidragande orsak till att folk handlar allt mindre i små butiker.

Bakom hörnet ligger Ayfer Hakimcans parfymdoftande och glittriga butik Bulevardi 5. Även Hakimcan säger att stamkunderna är verksamhetens ryggrad, men att den ekonomiskt tuffa tiden avspeglar sig i folks köpbeteende.

– Om någon säger att det går bra ljuger den, säger Hakimcan vars butik har tio år på nacken och har överlevt trots upp- och nedförsbackar.

En nyckel till att klara sig är specialisering. Bulevardi 5 satsar på klänningar. Hakimcan påpekar att de små affärernas försäljning också påverkas av vilka stora arbetsgivare som finns i närheten: när till exempel försäkringsbolaget Varma flyttade längre bort från centrum försvann samtidigt hundratals kvinnor och potentiella kunder.

Fler företag lägger ner
  • Enligt preliminära uppgifter minskade försäljningen i detaljhandeln i juni med 2,6 procent från förra året.
  • I daglig-varuhandeln var försäljningen 3,3 procent mindre än i fjol.
  • Den finländska köpkraften har sjunkit den senaste tiden, enligt Inderes som analyserar marknadstrender.
  • Antalet nedlagda företag, närmare bestämt 10 934 stycken, ökade med 17,5 procent under fjärde kvartalet år 2012 jämfört med motsvarande period året innan.
  • Flest företag lade ned sin verksamhet inom handeln: 2 034 stycken, dvs. 18,6 procent av alla nedlagda företag under fjärde kvartalet 2012.
  • Sett till landskap var antalet företag som inledde respektive lade ned sin verksamhet störst i Nyland.
  • Antalet nya företag minskade med 7,4 procent under första kvartalet år 2013 jämfört med motsvarande period året innan.
  • Inom handeln minskade antalet nya företag kvantitativt sett mest (200) jämfört med första kvartalet år 2012.

Tomma lokaler

Många vet berätta om företag som gått i konkurs efter bara sex månader. Maria Wahlström, som driver inredningsaffären Caelo på Nylandsgatan, ger leksaksbutiken Nallerina som exempel. Erik Bergenstad, ägare till film- och bokantikvariatet Compact video på Fredriksgatan, nämner ekobutiken Aitokauppa i samma kvarter som ett annat.

– De kom med stora förväntningar och nu har de stängt, berättar Bergenstad som haft flera olika butiker sedan 1970-talet.

– Det här är den svåraste tiden jag någonsin upplevt. Lokaler på Fredriksgatan har aldrig stått tomma förut, förr var tävlingen om dem hård. Nu finns det att välja mellan, säger Bergenstad och konstaterar att det är oerhört att även ett stort varuhus som Stockmann måste permittera.

Maria Wahlström som äger Caelo har noterat en stor skillnad i finländarnas köpbeteende.

– Många bär på en rädsla att de ska bli utan jobb, hotet om samarbetsförhandlingar hänger i luften på alla större företag, säger Wahlström.

Hon tror att den negativa nyhetsrapporteringen bär en stor del av skulden för att folk handlar mindre.

– Det är väldigt sällan det skrivs om någon som anställer folk. Det skulle göra gott att höra något positivt ibland, säger Wahlström som är rädd att Helsingfors blir en spökstad om alla små butiker försvinner.

Detsamma säger Heikki Varonen som äger guldsmedsaffären J.A. Tarkiainen.

– Det som skrivs i medierna påverkar folk. Många börjar ändå vara trötta på att hela tiden få höra hur dåligt det går, menar Varonen som berättar att årets första tre månader var riktigt jobbiga men att det nu har vänt och hösten ser ljusare ut.

Maria Wahlström kämpar också vidare och har bland annat planer på att utveckla en mer specialiserad affär.

– Jag är envis och när jag har fått möjligheten att förverkliga en dröm vill jag få det att rulla. Jag har ännu inte tagit ut någon lön, snarare har jag pumpat in egna pengar, säger Wahlström.

Hon konstaterar att alla kostnader som faller på småföretagare är orimliga och att det borde göras enklare och mer lönsamt att starta företag.

– Jag har inte ångrat att jag startade företaget och jag fortsätter i hopp om att tiderna ska förändras.

En del säljer bra

Men det är inte enbart dystra miner som möter den som kikar in i de små affärerna på gatuplan. På samma gata, ett kvarter närmare Femkanten, ligger den färgglada barnklädes- och leksaksbutiken Zicco. Ägaren Anna Rauramo berättar att affärerna går riktigt bra, till och med lite bättre än i fjol.

– Men det gäller att vara flexibel, kunna anpassa sig till nya förhållanden och följa med sin tid. Jag har börjat köpa in lite billigare produkter, och det ska vara ekologiskt. Här finns inga plastleksaker utan allt är i trä och papp.

De varor Rauramo säljer hittar man inte på nätet och hon har inte heller någon egen näthandel.

– Medelinköpet är billigare än för två år sedan, men med trevliga förmånliga saker lockar man folk till butiken, säger Rauramo som berättar att många kommer in i affären bara för att titta. Senare kanske de kommer igen och köper något.

– Butikens stämning är viktig och jag är själv på plats varje dag.

Fasta utgifterna värst

Pia Pakarinen, vd för lokalföreningen Helsingfors företagare, bekräftar att röster från fältet vittnar om svåra tider.

– Den främsta orsaken är näthandeln. Jag har hört om folk som kommer till en liten affär för att prova ett plagg men sedan köper det på nätet i stället. Det är företagarna väldigt ledsna och frustrerade över.

– De affärer som säljer dyra varor har det svårast eftersom köpkraften sjunkit och folk minskar på lyxkonsumtionen, säger Pakarinen som också tror att kläd- och skoaffärer har det svårast i dag.

– Det som tar livet av ett företag är de fasta utgifterna, främst hyrorna, som förblir desamma trots minskad försäljning. En del småföretag är också klart säsongsbundna och kan omöjligen överleva den tid de inte har kunder.

Pakarinen noterar att den aktuella recessionen och dess inverkan på konsumtionen kommit till Helsingfors med ett dröjsmål.

Men det är inte bara de små butikerna som känner av den tuffa ekonomiska situationen. Till exempel Kesko och Stockmann har båda haft ett tufft andra kvartal i år.

– Finländarna konsumerar inte på samma sätt som förut. Delvis för att inkomsten inte hängt med i prisutvecklingen och för att arbetslösheten stigit, säger aktieboksförfattaren och placeraren Kim Lindström.

Felaktiga uppgifter i artikel om små butiker

I artikeln "Små butiker i Helsingfors kämpar för livet" i måndagens tidning (Hbl 29.7, s. 8–9) fanns några faktafel gällande klädaffärerna D'Anna och Nicolas. Det stod att D'Anna tvingades flytta in i Nicolas' lokal av ekonomiska skäl, men orsaken var en fasadremont i den tidigare fastigheten. Att D'Anna och Nicolas nu lägger ner beror på att ägarna går i pension. Hbl beklagar de felaktiga uppgifterna.