Foto: Hbl-arkiv/Karl Vilhjálmsson

Teknik får inte ersätta mänsklig kontakt

Brittiska forskare varnar för att ökad läsplattanvänding bland barn kan ge dem sämre ordförråd. Vi vuxna har ansvar att lära barn också oteknisk kommunikation, säger universitetslärare Marina Lundkvist.

I tidningen The Telegraph varnar brittiska forskare för konsekvenserna av att samhällets yngsta kommunicerar allt mer via teknik. Då läsplattor och datorer vinner terräng, förloras mycket av den verbala kommunikationen. Att inte höra ord, repetera och konversera kan enligt de här forskarna leda till att läsplattsgenerationens barn kommer att få ett nerkrympt ordförråd.

Marina Lundkvist, universitetslärare på pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, håller med om att det föreligger risker med ökad surfplattsanvändning.

– Vi får nog vara observanta och verkligen hålla fast vid att barnen lär sig också den mänskliga biten och hur man kommunicerar ansikte mot ansikte.

Pekplatta i lagom doser okej

Lundkvist tycker att utvecklingen är tudelad. Å ena sidan kan läsplattan vara ett stort hjälpmedel för barn med språkliga svårigheter. Å andra sidan kan det leda till att språket blir sämre och torftigare. Om en allt större del av kommunikationen sker med tekniska medel kan det också leda till att vi fostra barnen till personer som inte kan avläsa miner, gester och kroppsspråk.

– Ju mer jag studerat möten mellan barn och pedagoger desto tydligare blir det hur viktigt den mänskliga kontakten är. Barn behöver verkliga språkliga förebilder också. Surfplattan är här för att stanna och teknik är en bra sak, vi kan inte säga nej till hur dagens värld ser ut. Men den får inte ersätta den verkliga kontakten.

Inte heller barnböcker på Ipad med en uppläsarröst kan ersätta reell högläsning.

– Utan en verklig fysisk människa kan barnet inte ställa frågor eller föra en dialog om boken. Det handlar också om en viktig form av umgänge.

Lundkvist ser ett potentiellt forskningsfält inom ämnet också hos oss i Norden.

– Mig veterligen har det inte i Norden forskats kring hur barn tar sig an läsplattan. Jag har själv en idé om att forska i hur riktigt små barn, 1-3-åringar, och läsplattan fungerar och följa med dem en längre period.