FOTO: Jannica Luoto. Företagaren Leo Vallius minns när han sis0t hämtade ut sitt pass på polisstationen. Då fick han vänta i kö i över en timme.

Pass ger kioskerna nya kunder

R-kioskikedjan har tagit över passutdelningen av polisen. Samarbetet låter orättvist eftersom tjänsten medför nya kunder till kedjan, men ingen kedja täcker lika stor del av Finland.

R-kiosken har gradvis samlat på sig tjänster. Samlingen börjar redan vara stor – banktjänster, biljettjänster, mobilkort, bussbiljetter och nu också utdelning av pass.

– Alla tjänster som vi erbjuder är väldigt viktiga för oss som kedja. För kunderna vill vi förenkla de dagliga sysslorna. Det kan handla om att betala räkningar, ladda busskort eller hämta ut sitt pass, säger Teemu Rissanen som är kedjechef för R-kioski.

Nu behöver man inte planera in en ledig dag från jobbet för att hämta sitt pass. I stället för timtal i en väntsal får man vänta tre minuter i en kiosk. En perfekt tid för att göra ett impulsköp eller ta en kopp kaffe, tycker man på kedjan.

– Dagligen ramlar det in kunder som hämtar sina pass. Responsen har varit väldigt positiv och försäljningen kan ha fått sig ett uppsving, säger Leo Vallius som driver en kiosk på Mannerheimvägen i Helsingfors.

Eftersom passen skulle förnyas år 2012 konkurrensutsatte polisstyrelsen passtillverkningen. Aktören som vann upphandlingen fick ansvaret för tillverkning, leverans och utdelning av passen. Men i praktiken betyder det en leveranskedja med leverantörer och underleverantörer. I det här fallet är R-kioski en underleverantör till passtillverkaren.

– Det var mycket att ta i beaktande i beslutet om var passen skulle utdelas. Det var inte polisstyrelsen som beslöt det här, men vi lade krav som platsen måste uppfylla. Kedjan skulle ha en tillräcklig geografisk täckningsgrad, ha skäliga utrymmen och öppethållningstiderna var viktiga, säger Minna Gråsten på polisen.

Viktigt med krav

När privata aktörer tar över offentliga tjänster finns det risk att den kommersiella aktören inte är tillgänglig för alla. Om man inte är noggrann kan tjänsten försämras.

Sociologiprofessor Mikko Lagerspetz vid Åbo Akademi ser på problemet ur ett praktiskt perspektiv. Å ena sidan kan det vara smidigare och enklare, men å andra sidan ligger styrkan hos offentliga aktörer att de är tillgängliga och lika för alla individer.

– Det är viktigt att myndigheten ställer tydliga krav på företagen som tar över de här tjänsterna. Det ska vara möjligt att bli betjänad på sitt modersmål och exempelvis rörelsehindrade måste kunna ta sig in, säger Lagerspetz.

Säkert med tvångsshopping

Ett krav som riksdagen ställde när de beredde passlagen var att passförsändelsen måste vara spårbar. Om polisens datorsystem upptäcker att ett pass inte kommer fram eller är försenat varnar systemet att någonting är fel. Men det har inte kommit något larm ännu.

När man hämtar sitt pass kontrollerar försäljaren ens identitet. Därefter tar det tre minuter innan man kan få sitt pass. Har man inte tidigare varit inne i en R-kiosk blir man nu "tvungen" att ta en ordentlig titt i butiken.

– Fördröjningen ger en bra möjlighet för kunderna att bekanta sig med kioskens tjänster och produkter. Syftet med fördröjningen är ändå uttryckligen passens säkerhet, säger Teemu Rissanen.

En liknande fördröjning är vanlig hos banker och värdetransportföretag. Det minskar risken för snabba rån. Chansen ökar att någon hinner larma polisen eller att rånaren åker fast på annat sätt.

– Visst är det självklart att det även kommer in en kundström som annars inte skulle komma till kioskerna. Jag ser det ändå som viktigast att människor tycker att det är bekvämt att hämta ut sitt pass, säger R-kioskis marknadsföringschef Ann-Charlotte Schalin.