FOTO: LEHTIKUVA/AFP PHOTO/SOLARIMPULSE/JEAN REVILLARD

Stora förhoppningar på solflygplan

Solar impulse har flugit över den amerikanske kontinenten på solenergi. Nästa steg är jorden runt.

Flygplanet Solar Impulse som flugit över den amerikanska kontinenten på solenergi påminner mest om en insekt med långa vingar.

Vingbredden är ungefär som på en jumbojet, men i mitten finns bara en liten flygplanskropp som ser trång ut. Vikten är ungefär som en personbil.

Planet slutförde sin historiska flygning i New York för en vecka sedan och visas nu upp i en hall på JFK-flygplatsen.

Schweizaren André Borschberg, den ena av planets piloter och skapare, erkänner att han i början hade svårt att flyga planet.

– Det vänder mycket långsamt. Planet kräver tålamod, men när vi blev vana så älskade vi det, berättar han.

Planet har bara plats för en pilot, och Borschberg turades därför om med den andra utvecklaren av planet, Bertrand Piccard. Solar Impulse är deras gemensamma projekt som de arbetat med i tio år.

Flygande laboratorium

De två schweiziska männen vet att det kommer att dröja länge innan solenergi börjar användas i kommersiellt flygtrafik, men det hindrar dem inte från att föra projektet vidare.

– Det här är bara början, som bröderna Wrights första flygning. Man måste ju börja någonstans. Det tog 25 år innan Charles Lindbergh korsade Atlanten och ytterligare 25 år innan man kunde transportera hundra passagerare med ett flygplan, säger Borschberg.

– Det här är det första flygplanet som inte har några begränsningar. Det kan flyga många dagar, nätter, veckor.

För Borschberg och Piccard har utvecklandet av energisparande uppfinningar som extremt lätta material och effektiv isolering varit precis lika viktigt som att flyga med solenergi.

– Den energisparande tekniken som används i planet kan utnyttjas i husbyggen och i bilar och annan transport, säger Borschberg.

Bakom projektet med Solar Impulse står ett stort antal teknikföretag, som kallar planet för ett flygande laboratorium.

Över oceanerna

Nästa stora utmaning för piloterna är att flyga jorden runt på solenergi. Flygningen tros bli av redan 2015, och byggandet av ett nytt flygplan har redan börjat.

Eftersom också det nya planet bara har plats för en person så kan färden bli svår.

– När man flyger jorden runt måste man över Stilla havet, och då måste man tillbringa fem dagar och fem nätter i planet, säger Borschberg.

Sovandet ska enligt planerna skötas med små tupplurar på tjugo minuter. Borschberg berättar att de som seglar ensamma på oceanerna använder sig av samma taktik.

De båda männen tänker öva inför flygningen i en simulator.

– Vädret är alltid ett problem, och att hitta de rätta flygrutterna.