Ny chefredaktör satsar på föryngring

Samma biff, nya kryddor. Det är Torsten Fagerholms recept när han tar över affärsmagasinet Forum.

– Vi måste ge långsamläsning med ett långt bäst före-datum, säger Torsten Fagerholm apropå hur Affärsmagasinet Forum ska klara sig i ett allt bistrare medieklimat.

Uppgiften är utmanande med en kunnig och beläst läsekrets som i huvudsak består av ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer.

Fagerholm, 31, som tillträder som ny chefredaktör för affärsmagasinet Forum i augusti, och ersätter Patrik Lindfors, tar ändå utmaningen med ro.

– För tillfället har vi ett lite bättre utgångsläge än många andra tidningar. Vår upplaga och annonsförsäljning är stabil och har inte sjunkit med resten av branschen.

Det betyder ändå inte ändå att Fagerholm, som tidigare jobbat med ekonominyheter på nyhetsbyrån Bloomberg, tänker vila på lagrarna.

– Forum läses i dag främst av män i medelåldern mitt inne i karriären, vi vill gärna också vara relevanta hos andra läsargrupper.

Du är själv klart yngre än läsekretsen, hur ska du lyckas tillfredställa den?

– Det är en positiv utmaning. I dagens mediebrus är det allt viktigare att tilltala läsaren via ett analytiskt och vasst grepp, samt belysa den snabba förändringen som präglar yrkes- och studielivet. Forum skall bevaka hela Svenskfinland, tilltala yngre såväl som och äldre läsare, samt erbjuda djup och engagerande läsning.

Flera forum

Vid sidan om affärsmagasinet Forum, som utkommer tolv gånger om året, består tidningen också av den professionella communityn Affärsnätverket Forum på webbsajten Linkedin. Nätverket fungerar som en plattform där läsarna kan diskutera angelägna frågor som berör arbete och yrkesliv.

– Med drygt 5 000 medlemmar är nätverket ett av de största i Finland, och också en av de största grupperna med svenska som språk på hela Linkedin, säger Fagerholm.

Fagerholm tycker att tidningar måste vara mer än pappersupplagan i framtiden.

– Forum arrangerar till exempel seminarier kring aktuella teman så att läsarna kan träffas ansikte mot ansikte och skapa kontakter.

Trots det här är tidningen ändå huvudsaken.

– Vi har fått goda läsarbetyg, senast i mars, så vi ska fortsätta erbjuda en skarp inblick i finlandssvenskt, finländskt och globalt näringsliv samt industri, samt fånga upp trender och aktuella händelser inom privatekonomi, börs, teknik och vetenskap, säger Fagerholm.

Hur kommer ditt första nummer i augusti att se ut?

– Det är ännu en hemlighet, men det kommer att bli fräscht.