Mathias Grönqvist gör allt han kan för att få ner elförbrukningen. Nästa projekt är en kakelugn och kanske bergvärme. Foto: Susanna Vainioranta

Snabb övergång till nya elmätare

Energibolagen har varit snabba med att byta ut gamla elmätare mot nya, distansavlästa timmätare. För många kunder är överraskningen stor när räkningen kommer. Elvärme på vintern är verkligen dyrt.

Allt fler kunder betalar nu varje månad för sin faktiska elkonsumtion, de får inte som förr en jämn räkning på beräknad förbrukning som sedan kontrolleras vid årets slut. Det kan innebära stora variationer i räkningarnas slutsummor. Speciellt i hushåll med direkt elvärme är skillnaden mellan sommar och vinter märkbar.

– Alla har fortfarande möjlighet att få jämna räkningar året runt, men det har visat sig att bara omkring en procent vill ha det, säger Ina Lehto, expert på Energiindustrin som utrett hur bytet av mätare förlöpt hos energibolag och kunder.

Enligt direktivet om elmätning ska 80 procent av hushållen ha distansavlästa timbaserade mätare vid årets slut. Lehtos kartläggning visar att procenten kommer att vara betydligt högre än så, närmare 95.

Tanken med de nya elmätarna är att konsumenterna ska kunna följa sin egen elanvändning noggrannare än förr och i mån av möjlighet kunna styra den så att till exempel elbastun sätts på då elpriset är lägre. Från EU-håll hoppas man att konsumenterna sporras till att använda energi effektivare om de direkt ser i sina räkningar vad användningen kostar.

På Arbets- och näringsministeriet har det däremot funnits en viss oro för att ovana konsumenter inte ska kunna betala höga räkningar de inte förutsett. Därför har riksdagens ekonomiutskott nu ålagt energibolagen att erbjuda olika slag av fakturering utan att det kostar kunderna extra.

Nya tjänster

Det gör de flesta redan och det finns också bolag som tillsammans med banker tagit fram en kontoform där man kan spara speciellt för att klara stora räkningar.

– Vi har haft en del överraskade kunder, speciellt när de just övergått till fakturering i realtid. Men vi erbjuder också möjligheten att betala i jämna poster under året, säger direktör Jukka Niemi vid Helsingfors Energi.

Han konstaterar att alternativa betalningsformer är en del av konkurrensen mellan energibolagen. De jämna posterna är ett bra alternativ för många.

– Vår uppgift är inte att uppfostra kunderna utan att ge dem service, säger Niemi.

Ina Lehto konstaterar att det kanske brast i informationen då bytet av elmätare startade, men nu vet de flesta redan vad som gäller.

Enligt henne har faktureringen i realtid också fungerat som det var tänkt. Många med elvärme har till exempel vintertid använt sig av mera vedeldning och på sätt hållit värmekostnaderna nere. När man ser vad elen faktiskt kostar har man större motivation att värma på annat sätt.

Höjer och sänker

Helsingfors Energi går in för att sänka priset på sina tillsvidaregällande kontrakt den 1 september. Fortum går i motsatt riktning och höjer motsvarande pris den 1 juli.

Från början av september kostar Helsingfors Energis el 6,44 cent per kilowattimme, medan Fortums pris från den första juli är 6,12 cent. Grundavgiften per månad är 2,80 euro hos Helsingfors Energi och 4,02 hos Fortum.

Fortums granskar priserna på de tillsvidaregällande avtalen fyra gånger per år och räknar redan nu med att konsumtionen stiger mot hösten. Helsingfors Energi däremot ser över sina priser då bolaget ser att det finns behov av det.

– Vi tycker inte att priserna behöver ändras fyra gånger per år, säger Niemi.

Både Helsingfors Energi och Fortum erbjuder numera sina kunder möjligheten att installera solpaneler och förbinder sig att köpa den el kunden inte själv använder.

– När solpanelerna blir allmännare kommer produktionen från dem att synas också i priserna, speciellt på sommaren, säger Niemi.

 

”Mätaren hjälper mig spara energi”

– Den fjärravlästa el­mätaren är en utmärkt sak för den som är intresserad av att få ner sin elförbrukning. Och vem är väl inte det eftersom elräkningen ofta är en stor utgift, säger Mathias Grönqvist i Borgå.

För exakt fyra månader sedan lät Borgå Energi installera en fjärravläst elmätare i Grönqvists hus i Tarkis, i Borgå. Mathias Grönqvist ser enbart positiva sidor med den nya elmätaren. Men han medger att han kanske är ett undantag eftersom han är tekniskt intresserad och mycket nyfiken på vad elförbrukningen i hemmet består av.

– Borgå Energi har, precis som säkert de andra elbolagen, mycket intressant information på sin portal. Man kan följa med elförbrukningen i sitt hus timme för timme. Klockan 24 varje natt för mätaren över information från huset till portalen, säger Grönqvist.

90 graders tvätt

Han kunde till exempel se att han en viss timme hade högre elförbrukning och det visade sig vara just den timme de hade tvättmaskinen programmerad på 90 graders tvätt.

Elmätaren visar att det sedan 18 februari 2013 har gått 9 063 kilowattimmar ström i Grönqvists hus. Det är fråga om ett hus i två våningar, där övre våningen är den egentliga bostadsytan på 120 kvadrat­meter. Nedre våningen renoveras till arbets- och servicerum just nu.

Elräkningarna, som de senaste månaderna har baserat sig på verklig förbrukning och inte uppskattad, som tidigare, har ändå inte blivit en chock för familjen. Borgå Energi lär ha haft en mycket realistisk uträkning av den uppskattade förbrukningen.

Men Mathias Grönqvist säger att han skall ge sig tid att jämföra förbrukningen nu och för åtta till tolv månader sedan. Han har nämligen låtit installera två luftvärmepumpar i huset för sju månader sedan. Värmepumparna har uttryckligen skaffats för att få ned elförbrukningen, men också för att kyla ner höga temperaturer på sommaren.

En del arbete kvar

Mätarchef Thomas Nordström på Borgå Energi säger att två tredjedelar av bolagets kunder har fått sina fjärravlästa mätare vid det här laget. Energibolaget har allt som allt 33 000 kunder i sitt elnät. Det betyder att cirka 10 000 kunder skall få nya elmätare i år.

Enligt kraven behöver inte riktigt små kunder byta ut sina mätare. Men Thomas Nordström rekommenderar att det görs eftersom rapporteringen till energibolaget har gjorts extra besvärlig. Elmätarens ställning skall meddelas fyra gånger om året. Kunden i ett hus som inte har fjärravlästa mätare skall fylla i lappar tre gånger per år. Lapparna skickas sedan till energibolaget. Den fjärde gången per år som elmätarställningen skall dokumenteras är det energibolaget som skall göra det.

Installationen av fjärravlästa elmätare kostar inte kunden någonting, åtminstone inte direkt.

– Fördelarna för oss är många. Vi räknar med att vi får nöjdare kunder eftersom de kan följa med sin egen elförbrukning. Efter stormar kan vi bättre spåra felen i elnätet. Vi kommunicerar med elmätarna och ser var det finns problem. Vi kan reparera skador mera rationellt, när vi vet exakt var problemen finns, säger Nordström.