Tågresan mellan Helsingfors och Uleåborg blir en timme kortare

Tågresan mellan Helsingfors och Uleåborg kommer att ta en timme mindre då förbättringen av Österbottens stambana blir klar 2017.

I stället för dagens sex timmar kommer resan som minst att ta fem timmar. Det omfattande banarbetet har nu hunnit till avsnittet norr om Karleby där ett andra spår byggs.

I Rimmi i norra Karleby hamrade maskinerna på onsdagen ned pålar för den nya järnvägsbron över Perho å. Den gamla bron kommer att tas ur bruk.

– Den nuvarande bron är i så pass dåligt skick att tågen tvingas sänka sin hastighet till 50 kilometer i timmen då de kör över den, säger byggnadsingenjör Erkki Mäki vid CC InfraOy.

Arbetet med att förbättra banan mellan Seinäjoki och Uleåborg inleddes 2007. Arbetet inleddes i den 300 kilometer långa banavsnittets södra ända. Det fanns sammanlagt kring hundra plankorsningar längs banavsnittet. Nu har kring hälften av dem avlägsnats, säger projektchef Tommi Rosenvall vid Trafikverket.

Avlägsnandet av plankorsningarna och banupprustningen betyder att tågens hastighet kan ökas till 200 kilometer i timmen.