Andrea Svanbäck, Björn Heselius och Joakim Ekroos har under våren utvecklat nya hbl.fi. Foto: Richard Nordgren.

Hbl växer på webben

Nu kan du besöka hbl.fi på datorn, mobilen eller pekplattan och få ett större antal artiklar än tidigare.

Från och med måndag kväll ser första sidan på hbl.fi lite annorlunda ut. Enligt Hbl:s visuella chef Björn Heselius handlar förnyelsen om att göra sidan tydligare och mer strukturerad. Och naturligtvis snyggare – Heselius är trots allt visuell chef.

– Vi har lyssnat på den respons vi fått från våra läsare och strukturerat om ingångssidan. På internet drunk­nar man lätt i information och vi strävar efter att göra ett professionellt urval där vi väljer ut några av de mest relevanta nyheterna för dagen. Tanken är att man efter att ha surfat in på hbl.fi ha koll på dagens samtalsämnen, säger Heselius.

Förutom att ingångssidan på hbl.fi är omgjord och uppfräschad finns nu också mer material på webben.

– Vi uppdaterar hbl.fi oftare och under hela dagen men ger också plats åt långläsning som håller länge. Dessutom finns det en tydligare skillnad mellan flödesnyheter och våra egna satsningar. Missade man till exempel en längre artikel under helgen går det att hitta den på hbl.fi, säger Andrea Svanbäck, kulturjournalist och projektchef.

Heselius tillägger att den senaste versionen av hbl.fi gjordes år 2011.

– I webbår mätt är det jättelänge sedan.

Föredrar man att läsa tidningen på sin smarttelefon eller på sin pekplatta går det lika bra.

– Adressen hbl.fi fungerar nu på alla apparater och vi har dessutom anpassat sajten till olika skärmstorlekar. Till exempel är läsupplevelsen på en mobiltelefon mycket bättre än tidigare, säger webbutvecklaren Joakim Ekroos.

Papperstidningen lever

Andrea Svanbäck poängterar att digitaliseringen av det journalistiska materialet inte innebär att papperstidningen försummas.

– Hbl följer den allmänna utvecklingen genom att visa att det är innehållet som räknas. Formatet ska inte begränsa läsupplevelsen. Var och en får själv avgöra när och hur man vill läsa Hufvudstadsbladet.

Heselius håller med om att innehållet är det viktigaste.

– Hbl är på många sätt är en föregångare i visuellt berättande. Branschfolk ute i Europa sneglar på hur vi använder bilder i berättande och inspireras av oss. Webben ger oss större möjligheter än papperstidningen. Där är man varken bunden till tryckkvalitet eller utrymme och vi anpassar naturligtvis presentationen efter innehållets behov.

På hbl.fi kommer läsaren också att få stifta närmare bekantskap med profiler som figurerar i papperstidningen. Bloggare, kolumnister, specialister och reportrar kommer att lyftas fram ännu mer.

– Dessutom kommer vi att vara tydligare med specialsatsningar som till exempel Stafettkarnevalen och bokmässan, säger Heselius.

Unikt material

– Vi kikade på hur andra tidningshus gjort, jämförde dem med Hbl och kom sedan fram till vår egen form, säger Svanbäck.

Från och med i dag måste läsaren registrera sig för att kunna läsa en del av innehållet på hbl.fi. Till en början är registreringen gratis för alla, men på sikt kommer också icke-prenumeranter att behöva betala för att kunna ta del av alla artiklar, Studio Hbl och HBL+.

– Som prenumerant får du automatiskt tillgång till hela sajten genom att logga in med ditt KSF Media-konto, säger Svanbäck.

En av fördelarna med registreringen är att webbkommentarerna förhoppningsvis kommer att få en mer sansad ton. Som läsare behöver man från och med nu ett KSF Media-konto för att kommentera.

– Man kommer fortfarande att kunna kommentera under en signatur, men genom registreringen är inläggen kopplade till ett konto med en ägare som vid behov går att kontakta, säger Ekroos.

Förnyelsen av sajten och registreringen handlar också om att etablera ett nytt tankesätt. Svanbäck säger att tidningen vill visa att det unika materialet och kunnandet är värdefullt.

Det räcker med att registrera sig och logga in en gång. Sedan kan man fritt surfa runt på hbl.fi.

Fredrik Nars, chef för digitala medier, säger att Hufvudstadsbladet följer en global trend och satsar allt mer på det digitala.

– USA var först med registrering och betalväggar. De europeiska tidningarna är på väg i samma riktning och i Finland kräver Helsingin Sanomat, Keski-Suomalainen, Vasabladet, Österbottens tidning och Syd-Österbotten att läsarna registrerar sig. Hbl lägger ut allt mer på webben och har mycket unikt material.

Nars tillägger att den första sidan på hbl.fi alltid kommer att vara synlig för alla.

– På ingångssidan får man fortfarande en riktigt bra nyhetsöversikt utan att registrera sig.

Chatta med Hbl:s chef för digitala medier Fredrik Nars om uppdaterade hbl.fi och registreringen. Han svarar på dina frågor på tisdag den 11 juni klockan 10 och 14.