Himmel och helvete på Hangö teaterträff

Hangö teaterträff, som inleds på torsdag, bjuder på pjäser om bland annat makt, moral och copyright.

Enligt festivalens ordförande Antonia Ringbom kommer festivalen i framtiden att satsa på att rikta sig utåt. Teaterträffen pågår ända till söndag.


Årets storsatsning är den nyskrivna musikalen Ragnarök-affären. Kan du berätta mera om projektet?

– Pjäsen är inspirerad av nordisk mytologi och symboliserar ganska bra hela programmet. Hela spektaklet, som är regisserat av Erik Pöysti, utspelar sig på en vägg.

Pjäsen är på sätt och vis en uppföljare till det populära ungdomsprojektet Storslaget vid Parkdammen och det har länge funnits ett starkt sug efter att arrangera något liknande. Också i år är det både professionella skådespelare och Hangöbor med i pjäsen som handlar om kapitalism och ekonomiska kriser, säger Ringbom.

Vad är kännetecknande för programmet i år?

– Man kan nästan tala om en vertikal festival eftersom vissa pjäser utspelar sig i himlen och andra handlar om rätt så helvetiska ämnen. Det handlar också mycket om att klättra upp och trampas ned, falla platt och hoppa upp. Dessutom handlar det om gudar och jävlar, tro och tvivel, tröst, präster, pirater och copyright.
 

Hangö teaterträff arrangeras nu för 22 gången. Hur kommer festivalen att utvecklas i framtiden?
Öppenhet mot yttre världen finns tydligt på agendan och det har vi redan börjat jobba med. Vi har funderat mycket på hur vi ska rikta oss utåt och få mer resurser för utländska representanter. Vi hoppas på att intresset i och med det ska öka från alla håll.

Vilka pjäser rekommenderar du?

En pjäs som jag själv ser fram emot är Middag med vänner av Åbo Svenska Teater. Om man vill se en tragisk och rörande pjäs rekommenderar jag Vincent River. Och så har vi en grupp från Sverige som sätter upp musikimprovisationen Choklad!. De har hållit på med samma koncept sedan 2009 och är jättepopulära.