REKLAMIDÉ. Det är svårt att säga vilken dosa som innehåller snus och vilken som innehåller tuggummi, så lika är burkarna. Sisus tuggummidosa finns i toppen av pyramiden. Foto: Hbl/Benjamin Suomela

"Dra tillbaka övningssnuset"

De nya tuggummina av märket Sisu säljs i en metallburk som är förvillande lik en snusdosa. Nu kräver snusmotståndare att produkten dras tillbaka.

– Vilken fräckhet, säger Mervi Hara när hon för första gången får se den nya tuggummiburken.

Hon är verksamhetsledare för Finlands Ash, en organisation som lobbar mot tobaksbolagen. Hara frågar sig om snustillverkaren Swedish Match har lobbat i kulisserna.

– Jag skulle inte vara förvånad om Swedish Match har ett finger med i spelet, säger hon.

– Cloetta Finland borde ta sitt ansvar och dra tillbaka tuggummit från marknaden. Den här produkten kommer också väldigt lägligt eftersom EU-parlamentet för tillfället behandlar ett förslag till ett nytt tobaksdirektiv.

Cloetta Finland tänker inte dra bort Sisu-tuggummit.

Varför ser förpackningen ut som en snusburk?

– I något skede av formgivningsprocessen insåg vi att det finns likheter, men det var aldrig vårt ursprungliga syfte. Vi ville ha en stilig förpackning som skiljer sig från andra tuggummipaket. Vi använder också plåtaskar för pastiller på den italienska marknaden, säger Hanna Korhonen, marknadsföringsdirektör på Cloetta Finland.

Har ni samarbetat med någon aktör inom tobaksindustrin?

– Absolut inte. Vi är inte positiva till snusande.

Även Swedish Match förnekar inblandning.

– Det är oärligt att insinuera att vi skulle ha något dylikt samarbete. Finlands Ash borde i stället ägna tid åt att förklara hur det kan komma sig att svenskar röker minst i EU, snusar mest och enligt Världshälsoorganisationen löper lägsta risken att drabbas av tobaksrelaterad cancer och död, säger pressansvariga Johan Wredberg.

Läs mer i dagens Hbl.