Foto: EPA/Anders Wiklund

H&M:s chef till Metro: En del modeller för smala

I en intervju med tidningen Metro i Sverige säger H&M:s vd Karl-Johan Persson att en del av modellerna som gjort reklam för kedjans kläder varit för smala.

– Jag tycker att vi har ett jätteansvar. Vi är ett stort företag, det är många som ser oss. Jag tycker inte alltid att vi har varit bra. En del modeller som vi har haft har varit för smala, säger han till tidningen.

Enligt Persson finns det många modeller som är "för smala och direkt underviktiga". Men företaget tänker fortsättnings jobba med dem som bara är smala förutsatt att de ser "sunda och friska ut".

Tidigare i maj spreds en svensk bloggares öppna brev till H&M i de sociala medierna. Linda Hörnfeldt undrade bland annat varför kedjans trendkollektion enbart produceras upp till storlek 40–42.

– Ni visar, genom att särskilja så starkt, de personer som ni anser “passar” i era kläder och de som helt enkelt inte bör handla hos er eftersom att vi inte är stöpta i rätt mall, skrev Hörnfeldt.