En av Jollas grundare, Sami Pienimäki, visar upp den pinfärska smarttelefonen. Foto: Lehtikuva/Kimmo Mäntylä

Finländska Jolla presenterade sin första smarttelefon

Det inhemska mobiltelefonföretaget Jolla har presenterat sin första telefon.

I dag kom en lång väntan till sin ände. Jolla, som främst sysselsätter före detta Nokia-anställda, presenterade då sin första smarttelefon.

Telefonen börjar säljas i slutet av året, men kan redan förhandsbeställas på nätet för 399 euro. I Finland är det operatören DNA som börjar sälja telefonen och i Kina är det den största mobilåterförsäljaren D.Phone som ska sälja apparaten.

Den första smarttelefonen från företaget heter – icke så kreativt – Jolla. Smarttelefonen baserar sig på Jollas Sailfish-operativsystem. Det har utvecklats från operativsystemet Meego som Nokia kasserade.

Telefonen består av två halvor. Den ena representerar design och den andra teknologi. Med hjälp av skalet kan man styra olika funktioner och redigera användarupplevelsen så att den passar en.

Egenskaperna är vidareutvecklingar av Nokias N9. Man rör sig mellan de olika vyerna genom att dra med fingret över skärmen. Alla applikationer syns samtidigt och man behöver inte gå via huvudmenyn för att växla mellan dem.

– Det här är en speciell produkt som man inte hittar på marknaden och som man inte har sett i branschen, säger Jollas försäljningschef Sami Pienimäki.

Ordet ska sälja produkten

Jolla för nu förhandlingar med flera aktörer om samarbete. Företaget är öppet för samarbete med såväl operatörer, nätaffärer som återförsäljare med mera. Jolla stänger inte heller dörren för Nokia. Avsikten är att få också andra telefontillverkare att ta i bruk Sailfish.

Jolla fokuserar på smarttelefoner, men operativsystemet lämpar sig också för pekdatorer.

Jolla litar nu på att konsumenterna kommer att börja bekanta sig med telefonen och dess möjligheter och sprida sina tankar på de sociala medierna. På det sättet får produkten gratis reklam.

Pienimäki tror att det finns en efterfrågan på produkten trots den hårda kampen som pågår på smarttelefonmarknaden.

– Det här fungerar inte så att man säger att här finns två operativsystem och så är världen färdig. Konsumenterna letar hela tiden efter en ny position åt sig själva.