Marimekko säljer bra i USA

Marimekkos omsättning ökade med tio procent under årets första kvartal jämför med samma tid i fjol. Det var speciellt försäljningen utomlands som ökade.

I Nordamerika ökade försäljningen med 49 procent till 1,9 miljoner euro. I USA öppnade Marimekko fyra egna affärer i slutet av fjolåret. Under året öppnades totalt 17 nya affärer. Bolaget tänker fortsätta att utvidga sitt nät med ett tjugotal butiker i år. Några av dem blir Marimekkos egna.

Trots ökad försäljning ökade förlusten från 0,9 miljoner euro till 1,3 miljoner euro. Resultatet försvagades bland annat på grund av minskad detaljförsäljning i Finland och utvidgningen av affärsverksamheten. Enligt vd Mika Ihamuotila tar det tid att bygga upp ett eget lönsamt butiksnät.

– Jag tror att vi är inne på rätt väg, skriver han i ett pressmeddelande.