Foto: Susanna Vainioranta.

Allt fler vill smutta etiskt

Intresset för etiska viner har ökat kraftigt de senaste åren. Samtidigt vill kampanjen Rättvisa druvor påminna om att både konsumenten och Alko kan göra mer.

I Alkos flaggskeppsbutik Arkadia botaniserar kunderna gärna bland flaskorna i Boden, den ett år gamla etiska vinavdelningen. Försäljaren Johanna Räsänen bekräftar att den blivit populär.

– Det tog en tid för kunderna att hitta den, men nu börjar den vara bekant. Överlag frågar folk mycket efter etiska viner. Både vita, röda och mousserande viner går åt.

Under de senaste åren har etiska viner tagit upp allt mer plats i Alkos affärer.

– Både utbudet av och efterfrågan på etiska viner har ökat stadigt de senaste åren. Mest har efterfrågan på ekologiska viner vuxit, säger Alkos direktör för samhällskontakter Maritta Isoaho.

Alla parter borde höras
Fortfarande utgör ändå andelen sålda rättvisemärkta viner en bråkdel. Kampanjen Rättvisa druvor som startade i Finland för en månad sedan vill påminna både Alko och konsumenten att det återstår etiska problem med vinproduktionen i finländarnas favoritvinländer.

Chile, Argentina och Sydafrika står för hälften av Alkos hela vinförsäljning.

– Kvinnans ställning och en lön som inte räcker att leva på hör till de största problemen, säger Ulla Immonen vice ordförande för föreningen för etisk handel (Eettisen kaupan puolesta ry) som också är med och driver kampanjen Rättvisa druvor.

Framför allt vill kampanjarbetarna få arbetstagarnas röster bättre hörda.
– Det saknas en dialog med dem. De borde vara med i diskussionen och själva säga vilka problem de upplever vara de största, säger Immonen.

Alko och Systemet största importören

På grund av monopolställningen är Alko och Systembolaget i Sverige tillsammans världens största vinimportörer.

– De val de gör har en väldigt stor betydelse.

Sedan 2012 har de nordiska ländernas statsägda vinbolag nya, gemensamma spelregler för att bättre trygga etisk vinproduktion.

– De viner vi tar in måste garantera att vinproduktionen sker etiskt. Det här kontrolleras genom auditeringar på gårdarna, säger Maritta Isoaho.

För Alkos del är det Business Social Compliance Initiative (BSCI), ett utomstående företag, som utför auditeringarna. Under auditeringarna kontrolleras att gårdarna uppfyller de kriterier för mänskliga rättigheter och arbetsrättigheter som Alko har. Dessa koordineras med Systembolagets och bokförs i ett gemensamt register. Alko är nöjt med BSCI.

– Samarbetet har fungerat bra. Bolaget har de rätta arbetsredskapen och utvecklar sin verksamhet hela tiden.

Enligt Immonen är Alkos strategi ett steg i rätt riktning, men inte tillräckligt. Hon påminner ändå om att enskilda konsumenter kan göra mycket.

– Genom att ge Alko feedback, fråga efter rättvisemärkta viner och läsa på.

Att bojkotta ett vin är enligt Immonen aldrig bra. I värsta fall förlorar arbetstagarna sina jobb helt och hållet.

– Om du köper ett vin från Chile, Sydafrika eller Argentina, se till att köpa ett certifierat rättvisemärkt vin. Då är chanserna störst att arbetstagarnas rättigheter verkligen har beaktats.