traditionella. Oliver Orumaa och Mirjam Laantee, som har hyrt filmen En oväntad vänskap, tycker bättre om att gå till butiken än att hyra film på nätet./Foto: Leif Weckström

Makuuni tar upp kampen mot filmjättar på nätet

Många ser dystert på de traditionella filmuthyrningskedjornas framtid samtidigt som allt fler digitala konkurrenter växer fram. Makuuni försöker med en ny utgivningskanal hitta ett sätt att hävda sig i konkurrensen.

Filmtittare som besöker den lokala videobutiken påstås vara ett utdöende släkte, men när Hbl ställer sig utanför Makuuni vid Kampen dröjer det inte länge förrän filmtörstande själar skymtas.Klockan är några minuter efter halv två när Oliver Orumaa och Mirjam Laantee kommer ut från butiken med den franska dramafilmen En oväntad vänskap under armen.

De föredrar att hyra i en fysisk butik eftersom de tycker att det är roligare att gå omkring och botanisera bland hyllorna.

De brukar hyra film en till två gånger i veckan, och enligt dem håller strömningstjänsterna ännu inte måttet.

– Netflix är dåligt, säger Mirjam bestämt och får medhåll av Oliver.

– De tjänster som finns är fortfarande ganska dåliga. Jag har provat någon gång, men jag hyr oftare i butik.

Från och med i höst kommer de som använder sig av it-företaget Anvias iptv-tjänst Watson att få tillgång till Makuunis filmutbud. Detta står klart efter att de två företagen tecknat ett samarbetsavtal.

I klartext innebär det att Watson­användarna kommer att få tillgång till drygt 1 500 filmtitlar i sin tv, dator, surfplatta eller smarttelefon. Avtalet är Makuunis första med en tv-operatör.

I dagsläget sker ungefär hälften av Makuunis uthyrningar via nätet, enligt företagets vd Hans Ernrooth. Han är nöjd med avtalet eftersom det innebär en ny sorts utgivningskanal.

Mathias Norrback, direktör för Anvias konsumenttjänster, är också belåten.

– Elektronisk uthyrning av filmer har funnits i många år i Finland, men i liten skala. I och med att de amerikanska bolagen Netflix och HBO har kommit till Europa så har det vuxit explosionsartat. Vi är jättenöjda att vi kan göra det här med Makuuni och erbjuda våra kunder ett konkurrenskraftigt utbud.

Varken Ernrooth eller Norrback skräms av konkurrensen från till exempel Netflix och HBO. Båda menar att möjligheten att erbjuda de nyaste filmerna är den mest uppenbara och största fördelen med Makuunis utbud. Ernrooth säger att deras verksamhet ännu inte har påverkats av de krävande strömningstjänsterna.
– De konkurrerar inte med oss och har inte påverkat så mycket. Vi har de nyaste filmerna medan de har äldre.

”De är lite sent ute”

Men Johanna Gummerus, forskningsdoktor på Hanken, är av en annan åsikt.

Hon tror att Makuuni och Anvia får svårt att konkurrera med de tjänster som redan har skaffat sig ett starkt fotfäste på marknaden.

– Det finns många tjänster på nätet och konkurrensen kommer bli hård. De är lite sent ute. De borde ha agerat mycket tidigare. Till exempel Netflix och Elisa Viihde finns redan på marknaden. Men det är fint att de vågar ta det här steget. Att digitalisera är det enda sättet att överleva, säger hon.

Norrback tror inte att strömningstjänsterna och Anvia med Watson tävlar om samma sorts kunder.

– Netflix och HBO är tjänster som är riktade till storkonsumenter som vill se en film per dag. Vårt kundsegment är kanske de som ser en film i veckan. Vår tjänst riktar sig till kunder som i regel ser på tv, men när de vill se en film så vill de se någonting nytt.

Framtidens vinnande koncept?
När det gäller traditionell filmuthyrning i butik tror Gummerus att företagen måste byta koncept helt och hållet.
– De säljer nästan mer godis än hyr ut filmer nu för tiden. De behöver bygga upp ett mer heltäckande erbjudande för att klara sig. Man skulle kunna tänka sig att de som går dit gör det för att de vill ha en upplevel­sekväll, resonerar hon.

Några minuter efter de första kunderna som Hbl träffar kommer Eemeli Kokkonen och Nora Yrjölä traskande, de har varit och tittat på utbudet i butiken. Även de håller traditionell filmuthyrning högre än de uthyrningstjänster som finns på nätet.

– Det är svårare att hyra på nätet, det är också lättare på så sätt i butik att man ser utbudet framför sig, tycker Nora.

– Jag använder inga sådana nättjänster. Jag vet inte var på nätet man kan hyra film, säger Eemeli.