Foto: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Åbovarvet hoppas på ny ägare

STX Corporation i Sydkorea, moderbolag till STX-varven i Finland, har ansökt om skuldsanering. Näringsminister Jan Vapaavuori utesluter inte att staten går in som delägare.

Det koreanska jättebolaget STX Corporation och dess dotterbolag STX Heavy Industries och STX Engine ansökte i går om skuldsanering, uppger Koreas statliga utvecklingsbank KDB. STX är moderbolag till varven i Åbo och Raumo och del­ägare i varvet i Helsingfors. För sitt internationella varvsbolag ansökte STX om skuldsanering redan för en månad sedan.

Enligt uppgifter i går vill STX sälja inte bara de finländska varven, utan också varven i Frankrike och Kina.

Exakt vilka konsekvenser gårdagens nyhet får för de finländska varven är ännu oklart.

Åbo-varvet gick i slutet av förra året miste om en amerikansk order på en lyxkryssare på grund av brist på kapital. Den beställningen fick i stället STX’ varv i Frankrike. Där­emot lyckades Åbo-varvet med hjälp av ett specialarrangemang mellan STX, staten och researrangören TUI försäkra sig om beställningarna på två mindre kryssningsfartyg som beställts av TUI. Fartygen ska bli klara 2014 och 2015.

Enligt avtalet skulle STX skjuta till mera kapital, samtidigt som staten köpte marken varven jobbar på. Varvsområdet skulle sedan hyras ut till varvet igen, men de här avtalen är ännu inte i hamn.

– Jag vet inte exakt var avtalet ligger men vi har bundit oss till det och kommer att genomföra det, säger Vapaavuori.

Däremot kommer varvet att ha svårt att få nya beställningar så länge den ekonomiska situationen är såpass oklar.

Ingen klar ny ägare

Det koreanska varvsbolaget STX finska underleverantörer vill att bolagets varv i Finland ska få en finsk majoritetsägare. Underleverantörsnätverkets ordförande Juha Hietaranta uppger för FNB att nätverket söker partner som är villiga att investera i varven. Nätverket strävar själv efter en stark roll, men vill inte nödvändigtvis bli majoritetsägare.

Tanken är att kontakta de koreanska ägarna nästa vecka och se vilka möjligheter som finns.

Enligt Vapaavuori är det möjligt att staten går in som delägare om det visar sig nödvändigt, men bara om det verkligen behövs. För att staten ska bli delägare måste ett kunnig industriell aktör axla huvudansvaret enligt Vapaavuori. Han vill inte spekulera om hur stor delägare staten skulle kunna vara.

Men det kan bli svårt att hitta en ny ägare till de finländska varven.

– Om det skulle finnas ett stort intresse inom det finländska näringslivet skulle det ha märkts tidigare, säger Vapaavuori.

Experterna håller med. Varven har svårt att klara sig i priskonkurrensen och verksamheten har de senaste åren gått kraftigt back.

Emeritusprofessorn i sjöfart Jorma Taina tror att det eventuellt kan finnas ett ryskt intresse för fartygsbyggandet. Statsägda ryska United Shipbuilding Corporation äger redan halva varvet i Helsingfors, den andra halvan vill alltså STX nu sälja.

Transporterna på det arktiska området ökar betydligt under de kommande decennierna och Ryssland är en stor aktör på marknaden. Landet kommer att behöva hundratals fartyg och ökad varvskapacitet, tror Taina.

Han påpekar att en möjlighet att rädda varven skulle vara att hitta en finländsk majoritetsägare, men det är inte ett speciellt sannolikt alternativ.