Foto: Tor Wennström. Tv-satsningen inleds med hockeystudio under VM. Tommi Willberg, Christoffer Herberts och Filip Saxén kommenterar och analyserar tillsammans med gäster. Studion finns på Hufvudstadsbladets redaktion vid Mannerheimvägen 18.

Rörlig bild ska fånga nya läsare

Konjunkturen sätter press på intäkterna i tidningshusen. Tidningarna går till motattack på nätet.– Våra digitala satsningar ska trygga kvaliteten också i papperstidningen, säger Jens Berg, chef-redaktör på Hbl.

På Hufvudstadsbladet pågår intensiva förberedelser inför bevakningen av ishockey-VM som inleds i början av maj. Tidningen står för de svenskspråkiga referaten i tv-kanalen MTV 3 och som en följd av tv-samarbetet kommer Hbl också att sända ett hockeyprogram med studiogäster på hbl.fi.

– Det blir dagsaktuell diskussion med journalister från Hbl och utomstående hockeyexperter. Dessutom sänder vi tv-inslag från ishallarna, säger Filip Saxén, sportchef på Hbl.

Hockeybevakningen är startskottet för en satsning på webb-tv på hbl.fi och i magasinet Hbl+, Hbl:s magasin för pekdatorer.

Den 10 maj är det premiär för ett magasinprogram med Janne Strang och bland andra Jeanette Öhman som programledare.

Chefredaktör Jens Berg pekar på flera orsaker till tv-satsningen och att den sker i form av samtalsprogram.

– Vi har innehållet – vi lever i hjärtat av Helsingfors med ett stort flöde av människor vi kan intervjua. Vi har också en stor redaktionell kompetens men vi behöver ännu hjälp med det tekniska. Och vi ser det här som ett bra komplement till det vi har nu: tidningarna och webben.

Samtidigt som tidningshusen väljer att göra webb-tv tvingas de ändå spara på grund av en svikande konjunktur. Det svaga marknadsläget sammanfaller dessutom med en annonsörsflykt till nya medier. Dagstidningsannonseringen har fallit kraftigt jämfört med i fjol. Momshöjningen i fjol drabbade också upplagan. Så gott som alla finlandssvenska dagstidningar tvingas spara i år.

Är det rätt läge att satsa på tv samtidigt som resurserna för papperstidningen krymper?

– Tv-satsningen är ett sätt att förbereda oss för framtiden. Erfarenheter från Sverige och Norge visar att konsumenterna rör sig mot allt fler utgivningskanaler. Om vi inte gör det här nu är vi i samma sparläge om några år igen, säger Berg.

I korthet kan man beskriva situationen för mediehusen som att annonsörerna redan lever i en digital värld, medan de betalande prenumeranterna fortfarande till stor del finns i papperstidningsvärlden.

– En vanlig dag har vi drygt 100 000 läsare på papper, 20 000 på hbl.fi och 3000 i e-tidningen. Balansen för hur man läser förändras hela tiden. De unga använder medierna på ett helt nytt sätt.

Hbl:s tv-satsning ligger i tiden. På Åland har Nya Åland producerat webb-tv redan under en längre tid och nyligen meddelade mediehuset HSS Media med bland annat Vasabladet att det börjar med tv-nyheter på nätet i mitten av maj. I Sverige utvidgar Aftonbladet ständigt sin tv-satsning och har redan över 1,5 miljoner unika besökare per vecka.