Arkiv-Hbl

Nedskärningar hotar 20 årsverken på Nationalteatern

Nedskärningarna drabbar konsten mycket lindrigare än man befarat. Statens konstmuseum väntades sluka en stor del av tipsmedlen, men konstmuseets andel kan till hälften täckas med pengar ur den så kallade tipsfonden.

Farhågorna uppstod efter beslutet om att Statens konstmuseum ska bli en stiftelse. Det innebär att konstmuseet ska finansieras med tipsmedel i stället för budgetmedel.

Nästa år ska 10 miljoner euro tas ur tipsfonden, vilket halverar nedskärningsbehovet, sade kulturminister Paavo Arhinmäki (VF) på fredagen. Kulturfinansieringen ska bibehållas på nästa års nivå fram till 2017.

Tipsanslagen för Nationaloperan och Nationalteatern skärs ned med bara en procent i Arhinmäkis förslag. Institutionerna befarade nedskärningar på 10 procent.

För största delen av kultursektorerna blir nedskärningen i tipsmedlen 3,3 procent.

Fria anslag drabbas hårdast

Sparplanerna innebär att Nationalteatern måste minska personalen med 20 årsverken, säger teaterchefen Mika Myllyaho till FNB. Det är möjligt att den naturliga avgången räcker och att uppsägningar inte blir nödvändiga, men beräkningarna pågår fortfarande.

Nationaloperans direktör Päivi Kärkkäinen säger att hon ännu inte vet hur verksamheten ska göras mer effektiv. Hon påpekar att operan nu har 70 anställda färre än 2006.

Det har spekulerats om att det blir baletten som får spara. Stämmer det?

– Nej, inga beslut har ännu fattats om vilka inverkningarna blir.
Enligt Arhinmäkis förslag riktar sig den största nedskärningen till de så kallade fria anslagen. Det är frågan om pengar som inte har öronmärkts för något särskilt ändamål utan brukar ges till överraskande och nya projekt.

Svenskis måste anpassa sig

Varje nedskärning har konsekvenser för repertoaren, säger Johan Storgård, direktör för Svenska Teatern. Han konstaterar att Svenska teatern får statsandelar och dessa föreslås frysas till 2014 års nivå fram till 2017. Statsandelarna är teaterns viktigaste finansieringskälla och teatern måste nu anpassa sig till att indexhöjningarna uteblir.
– Om vi blir mer beroende av biljettintäkterna inverkar det på risktagningskapaciteten. Bra teater är ingen självskriven garanti för goda biljettintäkter men man måste våga ta risker också för att kunna lyckas, säger Storgård.

Han hoppas på utökad kommunal finansiering.
– Det här handlar om sysselsättningspolitik inom kultursektorn.

Teaterchefen säger att han förstår att alla måste delta i nedskärningarna och berömmer Undervisnings- och kulturministeriet för att ha gjort sitt bästa i fråga om nedskärningarna. Han påpekar att Finland har världens bästa finansieringssystem för teatrar och orkestrar.

– Det betyder att vi har teatrar överallt i landet.