Foto: Niklas Tallqvist

Parkeringskaos lättar i Vanda

Säkerheten i en privat parkeringshall i Vandaforsen kan inte längre garanteras och hallen har tvingats stänga. Närmare 800 bilister måste leta efter ett annat ställe att lämna bilen. Flera av dem har nu bötfällts på grund av olagliga parkeringar.

– Om man kommer före klockan sju får man plats, säger Jukka Sartonen som tidigare parkerat sin bil i parkeringshuset.

Saartonen är en av de omkring 800 bilisterna som tvingats hitta en ny parkeringsplats efter att parkeringshallen Martinparkki bommades igen med träskivor i mitten av mars.

Orsaken till att hallen tvingades stänga är att det finns sprickor i hålbjälklagen i byggnadens äldre del från 1992. Sprickorna försvagar byggnadens bärkraft märkbart, skriver Metro som var först ute med nyheten. Martinparkkis vd

Jarno Salminen säger att det är oklart om och när parkeringshallen kommer att öppnas igen.
– Jag har inte den tekniska expertisen att avgöra det. Allt är öppet och alla alternativ utreds, säger Salminen som varken bekräftar eller dementerar Metros information om att en rivning av hallen är möjlig.

– Vi kommer att meddela offentligt då vi vet vad som kommer att hända. Det här är inget som blir klart på en eller två dagar.

Bötfällda bilister
För att råda bot på platsbristen har företaget och Vanda stad försökt hitta tillfälliga platser genom att undantagsvis låta bilar parkera på närliggande gator. Också köpcentret i Mårtensdal och Myllymäen koulus parkeringsplats har undantagsvis stått till förfogande. Men då dessa ligger 700 meter i från hallen har många ändå valt att parkera olagligt. Efter klagomål från allmänheten började stadens parkeringsvakter bötfälla felparkerade bilar förra veckan, säger parkeringsövervakarnas förman Ari Piipponen. Parkeringsboten är 60 euro.

– Vi delade ut tiotals böter. Bilar hade täppt gång- och cykelvägar så att man måste gå förbi väldigt nära bilvägen. Det var helt omöjligt att ta sig förbi i rullstol, säger Piipponen.

Både Piipponen och Sartonen vittnar om att känslorna svallade över för många.

– Det är en eldfängd plats att jobba på, parkeringsvakterna kunde inte åka dit ensamma. Jag försökte förklara medan vakterna fick utföra sitt arbete. Visst fick vi direkt respons, vissa förstod det bättre efter att vi förklarat, andra gjorde det inte, säger Piipponen.

Själv säger Sartonen att det inte spelar någon större roll för honom att komma tio minuter tidigare på morgonen.

– Det fanns ganska många som var arga. Om man åker för att träffa en kund på dagen så kan det hända att man inte får en plats, säger Sartonen.

Enligt Piipponen fanns det gott om plats på de tillfälliga parkeringarna.

– På Bredängsvägen (500 meter från hallen) stod inte en enda bil på onsdagen. Några hundra meter avgör var folk väljer att parkera. Men det är vår uppgift att säkerställa det kommunala vägnätet.
 

Park blev parkering
På parkeringshusets södra sida har en del av en liten park fått fungera som tillfällig parkering under de senaste veckorna.

Bilarna står tätt intill varandra på den leriga gräsmattan. Där träffar Hbl Vanda stads ansvariga trädgårdsmästare Urpo Korpi, som är med och kartlägger potentiella tillfälliga parkeringsplatser. Just nu letar han efter långsiktigare lösningar.

Enligt honom är den värsta situationen nu över då staden hittat ersättande parkeringsplatser.
– Det måste finnas förståelse och flexibilitet då akuta situationer uppstår. Helst av allt skulle man ju vilja ha dem på hårda ytor, men det finns inte så många kvar.

På grund av de kalla nätterna under de senaste veckorna har marken i parken klarat belastningen.

– Efter att man plogat platsen har tjälen gått ner djupare i marken.

Enligt Korpi är det inget större problem om gräsmattan förstörs eftersom den kan återställas efteråt.

Piipponen hoppas på att fler skulle åka kollektivt till jobbet och lämna bilen hemma.