Mehiläinen betalade mer i samfundsskatt i fjol än tidigare, säger vd Matti Begendahl. Foto: Lehtikuva / Trond H. Trosdahl

Mehiläinen reagerar på kritik – betalar mer skatt

Mehiläinen tar åt sig av kritiken mot skatteplanering och betalar nu mer samfundsskatt. Att vårdkoncernen skulle ha förlorat någon större mängd kunder på grund av publiciteten vidhåller man inte. Konkurrenterna ­Terveystalo och Diacor säger sig ändå ha fått fler att ta hand om.

Det hela började 1909 då sjukhuset Mehiläinen grundades och namnet, det kommer för övrigt från ­Kalevala.

Ja, Mehiläinens vd Matti Bergendahl börjar långt tillbaka i tiden och betonar gärna det inhemska, även om huvudtemat för den presskonferens han talar på är vårdkoncernens fjolårsresultat.

Det är ett drygt år sedan det kom fram att Mehiläinen med hjälp av skatteplanering betalat bara 360 000 euro i samfundsskatt på en vinst på nästan 40 miljoner euro. En tilläggsnyans gav att Mehiläinen hör till svenska Ambea-koncernen. Den ägs i sin tur ägs av det svenska riskkapitalbolaget Triton, som har sitt säte på skatteparadisön Jersey, och amerikanska KKR.

I går ville Matti Bergendahl, som han sade, förtydliga uppgifterna som cirkulerat i medierna.

– Mehiläinen har inte flyttat vins­ter till skatteparadis och inte heller betalat koncernbidrag utomlands, säger Bergendahl.

Den låga samfundsskatten kommer sig av att bolaget har betalat interna koncernbidrag. Bidragen minskar den beskattningsbara inkomsten och på så sätt också samfundsskatten.

Enligt Bergendahl har Mehiläinen inte handlat felaktigt. Men ägarna har ändå reagerat på kritiken.

– Vi vill betala mera skatt till Finland även om allt vi gjort har skett enligt lagen, säger han.

Nu har Mehiläinen ändrat sitt system vilket leder till högre skatt. Interna lån har i bokföringen omvandlats till eget kapital. Följden är att Mehiläinen betalade 1,7 miljoner euro i samfundsskatt i fjol, jämfört med 0,6 miljoner året innan. Koncernbidragen har minskat med 28 procent.

Mehiläinens rörelsevinst var 27,2 miljoner euro och omsättningen 256,4 miljoner, vilket är en ökning med 7 procent.

Reklam för inhemsk ägare

Någon kundflykt på grund av den negativa publiciteten medger Matti Bergendahl inte. Han säger att Mehiläinen aktivt undersökt varför till exempel företag som fått sin företagshälsovård skött av koncernen bytt till en annan aktör. De som gjort det uttryckligen på grund av skattefrågan är enligt honom få, sammanlagt handlar det om ungefär 500 personer av 270 000 som har sin företagshälsovård hos Mehiläinen.

– Det verkar som att kunderna är nöjda med den service vi ger.

På Diacor, som verkar speciellt i huvudstadsregionen, menar kommunikationsdirektör Esko Heikkonen ändå att företaget fått en hel del nya privat- och företagskunder. Dia­cor har fört en synlig reklamkampanj för att det till skillnad från de två största aktörerna, Terveystalo och Mehiläinen, är helt i inhemsk ägo.

Också Terveystalo uppger att bolaget vuxit mer än marknaden och har fått nya företagskunder, 50 000 personer.

Ismo Partanen som är ordförande för de privata läkarcentralernas förbund säger att statistiken inte är ­väldigt exakt, men enligt honom har någon större förändring i de olika bolagens marknadsandelar inte skett.
Däremot har han uppfattningen att också mindre lokala eller regionala aktörer klarat sig i konkurrensutsättningar.