Foto: Niklas Meltio. Danska Pernille Tranberg har skrivit boken Fake It, som uppmanar dig att aldrig dela med dig av privat information som vilken skola du gått i eller om du lider av några sjukdomar. – Använd bara ditt eget namn i situationer som har med arbetslivet att göra.

"Ge inte Facebook ditt riktiga namn"

Facebooks användarregler är inte detsamma som Finlands lag. Européer är lite för godtrogna när det kommer till att ge ut sitt riktiga namn på nätet, hävdar en dansk författare.

– Det finns inget sådant som en gratis lunch. När du registrerar dig gratis på ett socialt medium betalar du med din digitala profil, dina personliga data. Problemet är att vi inte har koll på vilket pris vi betalar för den information vi delar med oss av på nätet, säger Pernille Tranberg.

Tillsammans med tysken Steffan Heuer har hon skrivit boken Fake It, som är en guide till hur du skyddar ditt digitala privatliv. En finsk översättning av boken lanserades i veckan.

– Varför finns det ingen betalversion av Facebook där du får ha ditt privatliv i fred? Det är troligtvis för att du är mycket mera värdefull som gratisanvändare. Facebook håller koll på dig och spårar dig långt efter att du lämnat sajten.

När Fake It kom ut på marknaden i Danmark var reaktionerna blandade. En del skrattade åt Tranbergs uppmaning till att använda ett alias på Facebook.

En del av reaktionerna gick ut på att en pseudonym strider mot Facebooks användarregler. Men, som Tranberg konstaterar, är reglerna på Facebook inte detsamma som lagen.

– Privatlivet är viktigt för vår identitet. Jag är orolig för tonåringar och unga i dag som tror att de är privata på Facebook.

Det som alla borde vara medvetna om är att både kända och okända företag samlar in enorma mängder data om privatpersoner på nätet. Till exempel Acxiom Corp i USA sägs ha 500 miljoner aktiva konsumenter i sin globala databas. Om varje person finns det 1 500 uppgifter, där bland annat ålder, ras, kön, vikt, längd, civilstånd, utbildning, politisk preferens, köpbeteende och semesterplaner listas. Men också sociala medier som Facebook, Google och Pinterest säljer vidare din information som de lagrar. Och ett riktigt namn är värt mycket mera i pengar än en pseudonym.

Det är bland annat därför som författarna uppmanar dig att värna om ditt digitala privatliv. Därför ska man helst använda sitt riktiga namn enbart i professionella sammanhang, som på Linkedin.

– Använd fler pseudonymer på nätet. Det är mycket jobb med att hålla koll på lösenorden, men det finns tjänster där du kan samla dem på ett ställe. Speciellt barn och unga kanske inte tänker på att de delar med sig av för mycket. Den här informationen kan ställa till med problem om de i framtiden till exempel vill studera i USA eller jobba på ett advokatkontor

Enligt Tranberg är det svårt att göra sig av med sitt digitala fotavtryck. Det finns knep, men proffsen letar alltid fram statusuppdateringarna du ångrar, eller pinsamma bilder.

I USA är det redan vanligt med "social profiling", det vill säga firmor som specialiserat sig på att samla in så mycket information som möjligt. Den här informationen köps sedan av arbetsgivare och rekryteringsföretag.

Ska vi vara rädda för att hamna i en databas?

– Jag vet att jag skrämmer folk, men det är okej om du är lite rädd. Jag ställer mig positiv till sociala medier, men gillar inte deras villkor, för de undergräver våra legala och mänskliga rättigheter.

Läs mer i morgondagens Hbl.