Rauno Koskinen berättar att ryssar gärna köper tunga, men att försäljningen av fisk minskat i K-citymarket efter att det byggts stora fiskbutiker nära ryska gränsen. Foto: Niklas Tallqvist

Ryssar tar te och tunga med sig hem

K-Citymarket i Jumbo i Vanda lockar ryska ­kunder med muminte och stora köttstycken som de flesta finländare inte ens vet hur man tillreder. Mängden ryska turister förväntas tredubblas fram till 2025.

Matti Himberg är köpman i K-Citymarket i köpcentret Jumbo i Vanda, där de ryska konsumenterna blivit allt viktigare för kommersen. Himberg berättar att ryssarna som besöker butiken köper stora mängder te, snabbkaffe, fisk och stora köttstycken.

– En finländare köper kanske ett paket snabbkaffe åt gången, medan ryssarna köper tio. För köttet har de ofta stora kylväskor med sig. De kanske köper åt bekanta också, säger Himberg.

Rysslands tullar gör att många varor är billigare i Finland än i Ryssland. Enligt Himberg är det ändå framför allt pålitligheten som lockar ryska konsumenter.

– Jag har varit i S:t Petersburg och jag tycker inte att prisskillnaderna är så stora. Ryssarna litar på finska produkter. De vet att varorna inte är förfalskningar och att till exempel elektronik verkligen fungerar.

"Kring tre fjärdedelar av all tunga köps av ryssar"

Enligt Rysslands statistikcentral besökte fem miljoner ryssar Finland i fjol. Det var en ökning på 16 procent jämfört med året innan.

– För några år sedan vid nyårstid började det komma hela busslaster med ryska turister som knappt alls kunde engelska. Det var svårt för dem att göra sig förstådda, men nu har vi åtta anställda som talar ryska, säger Himberg.

Matti Himberg visar vakuumförpackade köttbitar som enligt honom inte går åt nästan alls bland finländare. Rauno Koskinen är i färd med att lägga köttbitarna i hyllorna.

– Finländare vet inte ens hur man ska tillreda de här köttstyckena med ben och allt, men ryssarna kan handskas med dem. De har konsten att laga mat i ryggmärgen. Nöttunga går också åt. Kring tre fjärdedelar av all tunga köps av ryssar, säger Koskinen.

Spa lockar kunder

Flamingo spa, som finns i byggnaden bredvid köpcentret, lockar många ryska turister. Kring åtta procent av kunderna är ryssar. Framför allt på helgdagar kommer ryssarna gärna, och till exempel på kvinnodagen – en helgdag i Ryssland – var kring hälften av kunderna ryska.

– Vi gör reklam för köpcentret i bland annat radio Sputnik. Flamingo spa är väldigt viktigt för att locka ryska konsumenter, säger Salla Kivinen som är marknadsföringschef för köpcentret Jumbo.

– Information via bekanta är väldigt viktig då ryssarna väljer resmål. Också webben är viktig, så vi satsar på ryskspråkiga webbsidor. Förra året växte de ryska taxfree-inköpen med tio procent, säger Kivinen.

Enligt en undersökning gjord för Södra Karelens landskapsförbund kan mängden ryska turister mycket väl tredubblas fram till år 2025, också utan visumfrihet.