LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Finnair ställer in flyg och varnar för förseningar

Det dröjer in på nästa vecka innan Finnairs flygtrafik normaliseras. Bolaget meddelade i dag att det är möjligt att fler flyg måste ställas in till dess.

Enligt bolaget har cirka 1 500 passagerare drabbats av inställda flyg på grund av den utmarsch som inleddes vid bolaget på torsdagen. På fredagen inställdes flyg till Helsingfors från Seoul, Peking, Budapest och Düsseldorff.

Detsamma gällde flyg från Helsingfors till Budapest och Düsselsorff. Även fredagens flyg till Bangkok och returflyget följande dag ställdes in.

Bolaget uppmanar passagerarna att ta reda på läget för deras flyg på Finnairs webbplats.

Utmarschen bland den tekniska personalen var en protest mot att Finnair på torsdagen presenterade nya planer på personalminskning. Bolaget inleder samarbetsförhandlingar som kan leda till att upp till 310 jobb försvinner. Det motsvarar en tredjedel av den nuvarande tekniska personalen.

Underhåll kan läggas ut

Den tekniska personalen oroar sig särskilt för att underhållsarbeten på flygplanen ska flyttas utomlands. Säkerhetsmyndigheterna ställer inga krav på att arbetet ska utföras i samma land där flygbolaget är registrerat.

Underhållsarbetena övervakas noga, men det finns inga regler som kräver att Finnair eller andra flygbolag själva utför dem. Gruppchef Juha Kivelä vid Trafiksäkerhetsverket anser det i princip möjligt att flygbolagen köper all service och allt underhållsarbete av utomstående bolag.

– Till exempel det nedlagda Air Finland gjorde så. De hade ingen egen trafikavdelning, bara en godkänd kontrollorganisation som beställde underhållsarbeten av utomstående och övervakade hur de utfördes, sade Kivelä.

Det behövs en hel del tillstånd och övervakning innan ett flygplan kommer upp i luften.

– Det behövs tillstånd för allt, säger Kivelä.

Ett kommersiellt flygbolag måste få flygkoncession och trafiktillstånd av säkerhetsmyndigheterna. För att få dem måste bolaget kunna övervaka att service och underhåll utförs korrekt och på planerat sätt. Det finns ett särskilt underhållsprogram för varje enskilt flygplan.

Också de som utför servicearbetet måste vara godkända av myndigheterna. I det sammanhanget är det inte väsentligt om servicen utförs i Vanda eller Singapore.