Grafik: Måns Eklund. Klicka på bilden för att se hela grafiken.

Jätten äter upp sina konkurrenter på webben

På fyra år har Facebook gått mot en allt aggressivare världsdominans. I dag finns det bara en handfull länder där andra konkurrenter är större.

I den senaste mätningen ligger Facebook etta i 127 av 137 undersökta länder, har bloggaren Vincenzo Cosenza kommit fram till. Undantaget utgörs av VK (tidigare V Kontakte) i Ryssland, Odnoklassniki i Moldavien, Qzone i Kina och Cloob i Iran. 2009 såg världen lite annorlunda ut. Då fanns det hela sjutton olika sociala medier som tävlade om dominansen. Hur blev det så här?

– Det är inte så att Facebook vann och de andra förlorade. Men Facebook har utan tvekan en stark ställning och jag tror inte att det försvinner någonstans inom den närmaste framtiden, säger författaren och kommunikationskonsulten Antti Isokangas.

För fyra år sedan var Orkut fortfarande populärast i folkrika nationer som Brasilien och Indien. Ett annat populärt socialt medium, Hi5, användes flitigast i Peru, Colombia, Ecuador, Portugal, Mongoliet och Rumänien.

– Det har skett snabba förändringar under de senaste tio åren. Man måste även komma ihåg att mängden användare är väldigt liten i vissa länder. I Afrika och delar av Sydamerika kan den fortfarande stiga.

På så sätt kan Facebooks dominans rubbas. Isokangas poängterar att totalitära länder som Iran och Kina har egna sociala medier.

– Det finns dussintals populära sociala medier i Kina. Om ett år kan någon annan tjänst än Qzone vara ledande.

Att VK och Odnoklassniki har stora framgångar i rysktalande länder tror Isokangas att beror på att användarna relativt fritt tillåts dela musik och filmer.

Twitters betydelse överdrivs

Enligt Alexa, som mäter trafiken  på webben är Twitter Finlands sjuttonde mest populära webbplats. Linked­in ligger tre pinnhål ovanför Twitter i mätningen.

– Det är lustigt att medierna lyfter fram Twitter så ofta när Linkedin de facto är ett så mycket större socialt medium, säger Johanna Janhonen, som hjälper företag med strategier för sociala medier.

Antti Isokangas är inne på samma linje.

– I Finland är Twitter fortfarande litet och jag tror att det fortsätter så. Finland kan bara hantera en kungstanke åt gången. Men i engelskspråkiga länder kan Twitter vara viktigare än Facebook medan Ryssland har en stark tradition av bloggande.

Antti Isokangas tror att vi kommer att tala om sociala medier på ett helt annat sätt om fem år.

– Medierna kommer att bli mera sociala och gränsen för vad ett socialt medium är suddas ut.

Vilka sociala medier kommer vi att se mer av?

– Pinterest började användas av en liten grupp finländare för drygt ett år sedan. Nu har det växt och företagen har också hittat dit. Till exempel håller Finnair på med intressanta experiment på Pinterest. De försöker förbättra den vegetariska flygplansmaten genom att efterlysa recept, säger Johanna Janhonen.

Hon tar sig själv som exempel när hon illustrerar Pinterests genomslagskraft. Ett av hennes intressen är dockhem, och hon har skapat sidor för sin ovanliga hobby på Facebook, Twitter och Pinterest.

– På en timme hade en av mina pins (bilder) på Pinterest delats fyrtio gånger. Det var mina mina tant-kompisar runt om i världen som hade delat bilden. Användarbasen är bred. Pinterest är inte bara nördarnas verktyg.

Vad är Pinterests styrka?

– Jag tror att människor tycker om att samla och sortera information, vilket är precis vad du gör på Pinterest.