Foto: LEHTIKUVA / AFP PHOTO / SEBASTIEN FEVAL

SVT: Volvos nya ägare risar bilens design

Det finns för lite lyx i Volvo för att den ska intressera kinesiska bilköpare. Det säger Volvos kinesiska storägare Geely till SVT.

 

Det går inget vidare bra för Volvo i Kina, trots att ägaren numera är kinesisk. Enligt SVT minskade försäljningen av Volvo personvagnar i Kina med tio procent förra året.

Volvo måste nu få bättre förståelse för de kinesiska konsumenterna, säger Li Shufu, grundare till Geely, som köpte Volvo 2010, i en intervju för SVT.

- Det finns svagheter hos Volvo. Bilen har en alltför tydlig skandinavisk prägel.

Li Shufu menar att Volvo i synnerhet måste titta på interiören och att den i högre grad måste anpassas till det som kräsna kineser vill ha.

- Bilen har en svaghet och det är designen. Inte heller bilens interiör känns lyxig. Den känns alltför skandinavisk. Man har ännu inte anpassat sig till kinesernas uppfattning om lyx när det gäller interiördesignen, säger han till SVT.