Centrumslingan påverkar hela landet

Fungerande trafikförbindelser har en nyckelställning i planen för metropol-landskapet, säger Riitta Murto-Laitinen, direktör för regionplaneringen vid Nylands förbund.

Landskapsstyrelsen antog på måndagen en ny landskapsplan för Nyland. I den slås det fast i vilka riktningar metropolområdet ska växa under de 20 närmaste åren.

Kostnadskalkylerna för de största trafikprojekten går på 3,2 miljarder euro, påpekade hon.

Regionen ska främst växa i centra, längs järnvägarna och längs kusten. Det kräver fungerande trafikförbindelser. Ett av de viktigaste projekten är Centrumslingan, som ska dras under Helsingfors centrum.

– Det behövs investeringar för att få mer kapacitet för kollektivtrafik. Till all lycka framskrider planerna på Centrumslingan.

Centrumslingan planeras främst för att avlasta Helsingfors centralstation.

Lanskapet Nyland har nu cirka 1,5 miljoner invånare och 750 000 jobb. Nylands förbund uppskattar att invånarantalet ökar till 2 miljoner och antalet jobb till en miljon fram till år 2035.

Enligt landskapsdirektören Ossi Savolainen gagnas hela landet av trafiksatsningarna i Nyland. Han hänvisade särskilt till Ringbanan som kopplar Helsingfors-Vanda flygplats till fjärrtrafiken på järnvägarna.

Dessutom planeras en snabb järnvägsförbindelse österut ända till S:t Petersburg. Järnvägsprojekten ska enligt Savolainen vara klara år 2035.