Foto: Skärmdump från Ilves nätbutik.

Ilves säljer könsstereotypa barnkläder

Under den gula Ilves-logon på den blå babybodyn står det "pelimies" (på svenska ungefär lirare). En likadan body i rosa pryds av ordet biljettförsäljare. Det är inte svårt att gissa vilken dräkt som är avsedd för vilket kön. Kaptenen för Ilves hockeydamlag kände inte till det påstådda skämtet.

Vem kom på idén om att trycka upp de här babybodyrna?

– Det var jag och min kollega Satu Laakso. De började säljas under den säsong som startade i höstas. Någon verklig försäljningssuccé har det inte varit frågan om. Vi har sålt ungefär 50 bodyr för pojkar och lika många för flickor, säger Leena Helminen, som ansvarar för försäljningen av hockeylaget Ilves supporterprodukter.

Både Ilves herr- och damlag spelar i FM-ligan. Enligt Helminen ska trycken tolkas som ett internt tammerforskt skämt inom hockeykretsar.

– Så länge jag kan komma ihåg frågade man varje gång ett barn föddes, nå blev det en biljettförsäljare eller en lirare? Vi försöker inte förringa någon. Det här uttrycket känner åtminstone alla som är i 50-årsåldern till. Jag kan inte uttala mig om en 15-årig flicka har hört det.

Alla skrattar inte

Enligt Johanna Koivula, kapten i Ilves damlag, är skämtet långt ifrån bekant för alla.

– Jag såg trycken tidigare och undrade vad det var frågan om. Jag är själv från Tammerfors men det var först när jag frågade min mamma som jag fick höra om legendariska skämtet. Nu tar jag trycken med ro men tycker i jämställdhetens namn att man också kunde trycka upp bodyr i rosa med texten "pelinainen", eller något liknande, säger Koivula som nu spelar sin sextonde säsong.

Enligt jämställdhetsombudsmannen Pirkko Mäkinen förmedlar dräkterna en gammalmodig bild av vad flickor och pojkar kan bli i framtiden.

– Ofattbart att man på det här sättet skapar roller för barnen i så här tidig ålder. Jag förvånas av de här kläderna eftersom vi också har kvinnor som med stor entusiasm spelar ishockey i vårt land, säger  hon.

Vad borde Ilves göra åt de här kläderna?

– Varför inte trycka upp kläder där det står biljettförsäljare för pojkbebisarna? Eller skriva helt nya texter, föreslår Mäkinen.

När Hbl ringde upp Ilves vd Heikki Tarvainen hade han inte sett bodyrna i fråga.  

– Vår avsikt har inte varit att såra någon. Om vi gjort det kan vi självklart ta till åtgärder. Ilves har varit och är fortfarande en föregångare inom damhockey. Vårt damlag har vunnit finska mästerskapen. Jag är själv pappa till tre flickor och en pojke. Ilves är inte emot jämställdheten i det här landet.

Det var i ett blogginlägg av Emilia Pyykkönen som barnkläderna först uppmärksammades. Pyykkönen hade sett kläderna säljas under en hockeymatch. Åtminstone bodyrna för pojkar säljs i Ilves egen nätbutik.

Artikeln har uppdaterats två gånger. Först klockan 18.27 med kommentarer av Leena Helminen och en uppdaterad kommentar av Heikki Tarvainen. Den andra uppdateringen klockan 19.38 innehöll Johanna Koivulas kommentarer.