Reklamen fanns i bland annat måndagens Aamulehti.

Minoritetsombudsmannen gör reklam för glasögon

Minoritetsombudsman Eva Biaudet gör med sin bild och titel reklam för optikerkedjan Synsam, skriver Iltalehti.

I Synsams nya reklamkampanj har kända personer valt ut sina favoriter ur kedjans sortiment. Reklamen visar två bilder på Eva Biaudet: på den vänstra, utan glasögon, kallas hon bara "Eva", medan hon på den andra bilden har fått både glasögon och titlarna minoritetsombudsman och presidentkandidat.

Till Iltalehti säger Biaudet att hon blev glasögonmodell av ekonomiska skäl.

- Fyra barn i familjen och höga boendekostnader gör att man måste fundera på olika sätt att tjäna pengar på.

Biaudet gjorde reklamen på sin fritid och upplever inte att den står i strid med hennes roll som minoritetsombudsman. Inrikesministeriets kanslichef Päivi Nerg bekräftar till Iltalehti att tjänstemän får göra vad de vill på sin fritid.