Designer Nikolai Ruola och överkonstapel Jarmo Haavisto funderar på att skapa större liggutrymme längst bak i polispiketen. Foto: Niklas Tallqvist

Polisens kunder får njuta av ny design

Den största delen av polisers tolvtimmarsskift spenderas i bilen. Ett gäng designers tog sig an polispiketen "Svarta Maja" för att förbättra ergonomin för både poliserna och kunderna längst bak.

Problemet blir tydligt när överkonstapel Jarmo Haavisto sätter sig på bilsätet i full polismundering. Tjänstevapnet och resten av utrustningen som han har i bältet får inte plats i det standardstora sätet. Efter några timmar blir sitsen rätt så obekväm. Enligt reglerna får man inte heller ta av sig utrustningen.

Bättre bilsäten är ett av önskemålen från poliserna i samband med designprojektet, som var en del av Helsingfors kulturhuvudstadsår.

– Majan har ändrats många gånger, men aldrig tidigare har man använt en designer, berättar projektchef Kaarle Mänty.

Den här gången ville man börja från rätt håll. Poliser har fått berätta vad som inte fungerar i den nuvarande bilen, och designers har åkt med polispatruller i olika städer och observerat.

– Bilen ska vara så ergonomisk att man orkar arbeta i den och är frisk när man pensionerar sig, säger Mänty.
 

"Svarta Maja"
  • De flesta av dagens polispiketer är specialbyggda Volkswagen Transporters.
  • I utrustningen ingår bland annat kamera, radar, dator med specialbyggd mus i armstödet, larmutrustning och mugghållare.
  • En ny polispiket kostar uppskattningsvis 80 000 euro.
  • Livslängden på en polisbil är några år eller cirka 500 000 kilometer.
  • Begagnade bilar säljs på auktion efter att polistejpningen tagits bort. Man kan slå till med cirka 10-15 000 euro.

Målet är också att fler arbetsuppgifter ska kunna skötas direkt i bilen utan att åka till polisstationen.

I går presenterades tre olika lösningar för poliser, som fick ge sin syn på dem innan en prototyp tas fram.

Allt slås sönder

Även kunderna, alltså de som grips och tas till polisstationen, får ta del av ny design. Det ska bli lättare att hålla fast vid något när man sitter i utrymmet längst bak. I de fall där kunden inte är i skick att hålla fast sig eller ens sitta upp ska liggutrymmet på golvet bli större tack vare klaffstolar som kan fällas upp.

Det finns också förslag på att ta bort sidofönstren och fönstren in till bilen för att kunderna inte ska kunna se när poliserna arbetar på datorn. Man vill också minska antalet delar som kan gå sönder.

– Allt som kan gå sönder slås sönder och allt som brinner bränns upp, konstaterar överkommissarie Timo Välimäki.

Inga Marimekko-tyger

Sammanlagt har designer Nikolai Ruola tagit fram ett hundratal olika idéer för att förbättra ergonomin och skapa bra förvaringsställen till all utrustning som ska finnas i bilen.

Förbättringarna handlar uttryckligen om funktion och inte estetik. Piketerna bekläs inte heller i framtiden i färggranna Marimekko-tyger eller lyxigt ljust läder.