Sanoma på minus

Mediekoncernen Sanoma uppvisar en förlust för fjolårets sista kvartal. Orsaken ligger i minskad annonsförsäljning och vikande upplagor.

Bolaget gick ungefär 9 miljoner euro på minus i oktober–december jämfört med en vinst på ungefär 30 miljoner euro i samma period året innan. Omsättningen krympte till 587 miljoner euro.

Vd Harri-Pekka Kaukonen säger att resultatet är dugligt trots att annonsmarknaden försvagades. Den osäkra ekonomiska situationen påverkade annonsförsäljningen, särskilt platsannonserna. Sanomas sparprogram fortsätter.

Sanoma tänker ändå göra betydande investeringar i teveverksamhet och digital utveckling i Nederländerna och Finland. Enligt bolaget kommer rörelseresultatet därför att vara på minus också i januari–mars.

Vinsten för hela fjolåret minskade till drygt 107 miljoner euro vilket ska jämföras med drygt 136 miljoner euro året innan. Styrelsen föreslår en utdelning på 0,60 euro per aktie.