Höjt mjölkpris kan ge saftig räkning

Valios höjning av partipriset på mjölk med 30 procent syns sannolikt också i kundernas plånböcker. Den som dricker en liter per dag kan få betala till och med 97 euro mer för mjölken per år. MTK:s ordförande hoppas att butikerna i stället ska pruta på sina egna marginaler.

– Jag brukar dricka hela mjölkglaset nästan i ett svep, säger Nelli Leimu, 4 år.
Tillsammans med sin lillebror, mamma och pappa använder hon ungefär en och en halv liter mjölk per dag. Det blir en hel del per vecka och år. Höjs priset tvingas familjen enligt mamma Minna Leimu att köpa mindre mjölk.

– Ibland planerar vi att gå över till att dricka mer vatten eller juice, men mjölken är populär hos oss, säger hon vid mjölkskåpet i en av stormarknaderna i Esbo.

Valio har meddelat att bolaget som en följd av Konkurrensverkets beslut höjer partipriset på mjölk med 30 procent. Det är oklart om det pris kunderna betalar i affären påverkas i motsvarande grad, men i går meddelade Kesko att det är sannolikt att priserna höjs. Också mejerikonkurrenten Arla Ingman gick ut med att det finns tryck på högre mjölkpriser.

I fjol kostade en liter mjölk i snitt 89 cent. Den som konsumerar en liter per dag får punga ut med 97 euro mer per år om hela höjningen läggs på det pris kunden betalar.

Det var i december som Konkurrensverket slog fast att Valio missbrukat sin dominerande ställning på mjölkmarknaden. Enligt överdirektör Timo Mattila har verket klara bevis på att Valio sänkte partipriset så att det understeg kostnaderna.

– Strategin var att offra vins­ten och sänka priserna osunt lågt för att ta kål på konkurrensen, sedan höja priserna och få igen förlusten, säger han.

Men gagnar ert beslut faktiskt konsumenterna när priserna nu höjs?

– Ja. På kort sikt kan man se att mjölkpriserna kan stiga, men om vi på längre sikt bara hade haft ett företag kvar på marknaden hade det blivit dyrt för konsumenterna.

Timo Mattila säger att Konkurrensverket inte tar ställning till hur mycket Valio ska höja sina priser, utan bara konstaterat att priset understigit kostnaderna. Därför hade alternativet också varit att Valio sänker sina kostnader.

Höjningen med 30 procent bedömer han som hög.

”Lönsam verksamhet”

Timo Mattilas påstående får Valio att rasa. Kommunikationschef Pia Kontunen betonar att Valio inte anser att bolaget över huvud taget underprissatt sin mjölk. Tvärtom säger hon att verksamheten är lönsam.

Dessutom finns det enligt henne i beslutet från december klart angett den förlust per liter mjölk som Konkurrensverket anser att Valio gjort, och det är just 30 procent.

Möjligheten att sänka producentpriset ger inte Valio mycket för.

– Myndigheterna verkar anse att vi fungerar som ett normalt aktiebolag men vi ägs av andelslag. Vår uppgift är att betala avkastning till dem. En stor del av vinsten kommer från innovativa förädlade produkter, inte från basmjölken.

Det är de vanliga mjölksorterna som berörs av beslutet: fettfri, enprocents, lättmjölk och helmjölk. Till exempel surmjölk, yoghurt eller ost omfattas inte.
 

”Sänk marginalerna”

Producentorganisationen MTK:s ordförande Juha Marttila hoppas att butikskedjorna nu tar sitt ansvar.

– Jag har en klar känsla av, och det finns också undersökningar på det, att den marginal som handeln tar på mjölken hela tiden har blivit större. Jag tycker att handeln kunde pruta på sina orimliga marginaler.

Han är rädd för att ett veritabelt mjölkkrig börjar med en hård kamp om marknaden speciellt i södra Finland. Enligt Marttila kommer olika mejerier att försöka få andelar, samtidigt som handeln kan söka producenter också utomlands. Konkurrensen kan tyckas gynna konsumenterna, men det vill inte producentbasen entydigt hålla med om.

– Vi anser att de finländska konsumenterna har rätt att köpa inhemsk mjölk.

I stormarknaden Prisma i Esbo plockar Ulla Engblom åt sig en liter röd mjölk. Det är det enda som duger för de två katterna där hemma.

Hon köper Arla Ingmans helmjölk.

– Svärsonen levererar mjölk till Ingmans.

I den här affären är den dessutom klart billigare än Valios motsvarighet.

I grannaffären Citymarket i köpcentret Iso Omena väljer pensionären Veikko Heino butikens egen Pirkkamjölk.

– Jag köper alltid den billigaste mjölken. Man måste titta på priserna.