Foto: Tor Wennström. Systrarna Camilla och Nicole Huttunen, mamma Teija Wallin och kusinen Veera Wallin har precis sett filmen Ella och ­hennes vänner. Camilla som är äldst av flickorna vill gärna se Hobbit-filmen härnäst.

Biograferna lockar barn och unga

Under jullovsdagarna är det hög­säsong för ­biograferna. Alla filmer på programmet drar nu publik som främst består av ­barnfamiljer och ungdomar. År 2012 slogs publik­rekord för inhemsk film och intresset har inte avtagit.

Det är högsäsong för biosalongerna runtom landet. Tennispalatsets teaterchef Markku Riekkinen säger att det framför allt är barn och unga som ser filmer den här veckan då julloven ännu pågår.

– Barnfamiljer och ungdomar är det definitivt gott om i rörelse nu. Vädret är också gynnsamt för oss, folk hittar gärna på inomhusprogram, säger han.

Enligt honom sålde Finnkinos julbiobiljetter bra. De trädde i kraft på juldagen och många av de köande ungdomarna har med sig av dem.

– Vi hade båda önskat oss biobiljetter i julklapp och fick det också, säger kompisarna Ella Lantanen, 17 år, och Sandra Marjamäki, 15 år.

– Vi bestämde inte på förhand vilken film vi ska se, utan tänkte komma hit och se vad det går och vad vi får plats till, säger Lantanen och blickar mot den långa kön till Tennispalatsets biljettluckor.

Recessionen syns inte i biosalongerna

Överlag går det bra för biobranschen just nu, åtminstone om man ser till publiksiffrorna. Enligt färska data var fjolåret rekord i många avseenden. Centralförbundet för Finlands filmproducenter uppskattar att finländarna i fjol hann med omkring 8,5 miljoner biobesök, vilket är den högsta siffran sedan år 1983.

De inhemska filmerna samlade en publik på 2,4 miljoner, vilket är den högsta siffran som någonsin upptecknats sedan officiell statistik över biobesök började föras 1969. Fjolårets mest sedda film var den nya Bondfilmen Skyfall som hittills sett av över 600 000 finländare. Det är första gången på åtta år som 600 000-strecket sprängs.

Läs hela artikeln i lördagens Hbl.