Pasi Hakkarainen styrketränar några gånger i veckan året runt, också på annandagen. Foto: Leif Weckström

Lusten att träna kommer först efter nyåret

Januari är den absoluta toppmånaden för försäljning av gymkort. Både gymmen och enskilda motionärer kämpar med att hålla intresset för träning uppe året runt.

– Ibland känner jag att jag inte skulle orka träna. Men då är det bara att ta sig ut ändå, säger Reetta Nikulainen.

Hon värmer upp på löpbandet på Sats Eliel och låter inte det minsta andfådd. Nikulainen brukar visserligen inte gå på gym, men hon tävlar i konståkning sedan fem år och tränar regelbundet både på isen och på motionsbanan.

På annandag jul är det mest personer som hon, redan aktiva motionärer, som befolkar löpbanden och styrkemaskinerna på gymmet. Först i början av januari får de sällskap av mindre vana gymbesökare som kanske lockats dit av ett nyårslöfte.

Hos både Sats och konkurrenten Elixia är januari fortfarande toppmånaden för försäljning av gymkort och för antalet besökare på gymmen. Utmaningen för både kedjorna och de enskilda motionärerna är att hålla intresset uppe året runt.

Självhjälpsböckernas floskler om att det viktigaste är att tro på sig själv får stöd av forskningen.

Goda vanor sitter i huvudet, det visade senast en studie där 389 medelålders finländare med en förhöjd risk att insjukna i typ 2-diabetes deltog. Studien publicerades i tidskriften Health Psychology i maj.

Resultaten visar att de som trodde att de kunde ändra sina vanor faktiskt gjorde det, och lyckades också bättre med att hålla fast vid sin nya livsstil. De som från början trodde att de inte skulle orka eller hinna träna misslyckades oftare.

– Jag vill hålla mig i någorlunda form och hålla vikten under kontroll, säger Pasi Hakkarainen om sin motivation till att träna.

Han har rört på sig i princip alltid, tre till fyra gånger i veckan. På somrarna spelar han fotboll i division sex och på vintrarna styrketränar han efter ett program som en kompis gjort åt honom.

Lockar med belöning

Träningsföretagen vill få fler personer att hitta den långsiktiga motivationen, ändra sin livsstil och fortsätta köpa gymkort.

Centerkoordinator Maria Pikkarainen på Sats Eliel berättar att företaget sedan tidigare har ett motiveringsprogram: har man besökt gymmet två gånger i veckan i tolv veckors tid belönas man med till exempel en väska eller ett smartphonefodral. Dessutom ringer man upp dem som inte registrerat sig på gymmet på ett tag.

Nu lanserar man också en ny produkt, som lovar att kunden ska komma i bättre form på åtta veckor - eller få pengarna tillbaka. I programmet ingår flera träffar med en personlig tränare.

En personlig tränare är också vad Pikkarainen rekommenderar till den som är helt ovan vid träning.

– Vad som är bäst för varje person är så individuellt. Tillsammans med en personlig tränare kan man fundera på vilka mål man har och vilken träningsform som är bäst.

Kort och intensivt

I konkurrensen om kunderna gäller det också att följa de senaste trenderna.

Inka Hase, produktchef på Elixia, säger att kedjan försöker lyfta fram en ny produkt en gång i månaden. Januarinyheten är ett gruppass baserat på de senaste årens stora trend, funktionell träning, där tanken är att träna styrka, snabbhet och rörlighet under ett och samma pass. På 55 minuter ska motionärer bland annat lyfta skivstänger och göra snabbhetsövningar inspirerade av kortdistanslöpning.

Sats lanserar bland annat ett pass där man fokuserar på intensiv träning av mage och rygg i 30 minuter.

– High intensity-träning är en tydlig trend. Målet är att gå utanför bekvämlighetszonen så ofta och så mycket man kan under kort tid, säger Maria Pikkarainen.

Entusiasterna kan lockas av extra tuffa pass, men den största målgruppen för båda kedjorna är vanliga motionärer.

– En väldigt liten procent av Elixias kunder är träningsentusiaster. Majoriteten av dem som köpt medlemskap tränar på gymmet en gång i veckan, berättar Inka Hase