Mobiltelefoner hör till de produkter som kunderna oftast vill byta ut. Foto: Lehtikuva/Tapani Mylly

Ta kvittot med dig om du vill byta klappen

Var presenten inte riktigt den du önskade? Ingen fara, misslyckade presenter kan för det mesta bytas, bara man minns några grundregler.

Enligt lagen är butikerna inte skyldiga att ta tillbaka felfria produkter, inte heller sådana som var avsedda som julklappar.

– Lagen är tydlig på den här punkten. Affären är skyldig att ta tillbaka endast sådana produkter som har något fel. Allt annat handlar om marknadsföring och kundtjänst, säger Anneli Tyrväinen, ledande konsumentrådgivare.

Därför är det bäst att konsumenten väljer en ödmjuk attityd när man ska återlämna en julgåva. Man ska ha kvittot med sig och ett leende på läpparna. Produkten måste vara helt oanvänd och det eventuella emballaget oöppnat.

Mellandagarna och veckan efter nyårsafton är årets brådaste tider i butikerna för hushållselektronik. Förutom reorna är det många som vill byta ut sina julklappar. Petri Juntunen, butikschef på Expert ASA, säger att mobiltelefoner är en produkt som många vill byta.

– Kanske var det fel färg på skalet eller så var det fel modell. Så länge man inte har knäppt på telefonen brukar det sällan vara ett problem att byta, säger han.

Enligt Juntunen tar man ställning till byten och återlämningar från fall till fall. Det finns inga fast bestämda regler. Målet är att kunden ska känna sig nöjd.

– I gengäld önskar vi tålamod från kunderna, eftersom ruljangsen i butikerna är enorm efter julen. Det lönar sig också att vara ärlig och säga vad man gjort med produkten. Försäljaren upptäcker i vilket fall som helst om man redan använt produkten, säger Juntunen.