Foto: Hbl-arkiv/Tor Wennström

Viking Line: Inget öl för logotyp

Viking Line gav på 1980-talet två korgar öl i ersättning till arkitektstudenter i Tammerfors som skapade rederiets varumärke NG LI genom att klippa sönder en bildekal.

Det skriver Nokias före detta designchef, arkitekten Juhani Risku i sin blogg. Enligt honom hade Viking Line skickat över en bildekal som skulle användas i en reklamannons i en valborgstidning. Eftersom det var problem att få hela Viking Line att rymmas klipptes texten av och NG LI blev kvar.

Enligt Risku fick studenterna en korg öl som ersättning och senare ytterligare en då de gnällde över att rederiet började använda deras påhitt som logo.

Viking Line säger dock att det handlar om en skröna. Informationschef Johanna Boijer-Svahnström berättar att logon skapades i mitten på 1980-talet på reklambyrån Rönnberg & Co i Sverige i samband med en uppseendeväckande kampanj som också belönades med det svenska reklampriset Guldägget.

Det var tidningen Taloussanomat som först citerade bloggen på onsdagen.