Arkiv/Maarit Lehto

Finländska elever har toppresultat men usel motivation

Finländska skolelevers resultat är i topp i en ny internationell jämförelse. Men då det kommer till motivation och attityder är resultatet det motsatta: botten.

I en rankning som omfattar 45 länder kommer finländska fjärdeklassare på andra plats i läsfärdighet, tillsammans med Ryssland. Också inom naturvetenskaper klarar sig eleverna bra och kommer på tredje plats. Matematiken är något svagare men också där kan man tala om en topplacering: åttonde plats.

Det visar två internationella rapporter som publiceras i dag, TIMSS och PIRLS. De mäter också åttondeklassarnas skolframgångar. Ser man till naturvetenskaper och matematik kommer de på åttonde plats.

Forskarna är ändå oroade över matte-kunskaperna. Jämfört med en undersökning som gjordes 1999 och som undersökte sjuor har det skett en klar försämring. Den motsvarar ett helt läsårs inlärning.

Än mer problematiskt är att skolbarnens inlärningsmotivation och attityder är i botten på rankningen. Bara en tredjedel av fyrorna tycker mycket om matematik och ännu sämre blir det då eleverna blir äldre. Bara var tionde av åttorna säger sig gilla matematik mycket. Samma gäller för de övriga ämnena.

– Vi måste snabbt förnya sätten att undervisa i grundskolan, säger forskarna Jouni Vettenranta och Pekka Kupari i ett pressmeddelande.

Precis som tidigare undersökningar visat klarar sig de finlandssvenska eleverna sämre än de finskspråkiga.

Läs mer i onsdagens Hbl.