Arkivfoto: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa.

Kyllönen anklagar Tervala för vägfinansieringen

Trafikminister Merja Kyllönen (VF) ger Trafikverkets förre generaldirektör Juhani Tervala skulden för att finansieringen av statliga trafikledsprojekt blivit för liten under denna valperiod.

På en presskonferens i riksdagen i dag såg Kyllönen ingen anledning att ifrågasätta sin egen ställning som minister.

– Ministeriet och hela regeringen måste kunna lita på en beredning som görs under tjänsteansvar, sade Kyllönen.

Regeringens trafik- och kommunikationspolitiska ministerarbetsgrupp godkände i våras en lista med 14 trafikledsprojekt. Enligt Kyllönen har man först under de allra senaste dagarna upptäckt att den fastslagna finansieringsramen inte räcker till för alla de här vägprojekten. Hon utpekar Tervala för att ha gett ministerarbetsgruppen bristfällig information.

– Vid Trafikverket har såväl planeringsavdelningen, avdelningen för trafiksystem, ekonomiska avdelningen som ledningsgruppen förbigåtts i beredningen av det här ärendet. Det innebär att en enda person har svarat för hela helheten, sade Kyllönen.

Kyllönen förklarade

Kyllönen sökte i dag upp riksdagsgruppernas ordförande, finansutskottets trafikdelegation och kommunikationsutskottet och förklarade missen med trafikledsanslagen för dem.

Företrädare för oppositionspartiet Centern var missnöjda med ministerns förklaring, bland annat för att Kyllönen så sent som vid riksdagens frågestund i torsdags inte föreföll känna till något om missen.

–Om det att jag använde färgstarka ord leder till att jag får misstroende som minister vore det mycket intressant, sade Kyllönen.

Hon påpekade att hon i somras och under hösten har skickat skrivelser till Trafikverket om att det ska följa regeringens trafikpolitik. Enligt henne handlade det inte om "giljotinpolitik" eller om att ge anvisningar om nedskärningar.

Enligt henne hotas inget enskilt fastslaget trafikprojekt. I stället försöker man i förhandlingarna om budgetramen i mars uppbringa minst 50 miljoner, men förhoppningsvis 150 miljoner euro för de underfinansierade vägprojekten.

– Som trafikminister utgår jag ifrån det går att finna en lösning som tryggar projekten, som regeringen och riksdagens gemensam dragit upp riktlinjerna för, sade Kyllönen till FNB.