Foto: Tor Wennström

Sampo - gammal bank i ny och mindre kostym

Sampo Bank finns inte längre kvar till namnet. Verksamheten är densamma men snart står det Danske Bank på alla kontorens fasad. Kontor som högst troligt kommer att bli mindre till antalet under de kommande åren.

– Det finns en ekonomisk aspekt att ha samma varumärke i alla länder, och bankkundernas krav i de nordiska länderna är mycket lika. Vi vill tydligare framträda som en internationell bank, säger Kenneth Kaarnimo som är Danske Banks Finlandschef.

Att ha ett gemensamt varumärke, datasystem och logotyper på företagsmaterial är billigare än att upprätthålla åtta olika varumärken som tidigare.

– Vi har olika språkversioner men samma grundstruktur överallt. Vi hade tidigare åtta olika sloganer, nu blir det en som gäller för hela banken, säger Kaarnimo.

Ett namnbyte innebär en risk men kan också understryka förändring, säger Richard Wahlund som är professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Namnet och logotypen är bara en signal, varumärket är vad allt det där står för i människors huvuden, säger han.

När signalen byts ut kan också varumärket påverkas.
– Det är oerhört viktigt att om det ska stå för samma sak måste det kommuniceras väldigt tydligt. I det här fallet har Sampo Bank stått för till exempel en

Finlandsanknytning som Danske Bank inte signalerar, säger Wahlund.

Värre att byta färg än namn
Ursprungslandet är en kvalitetsaspekt i sig, säger varumärkesexperten, men bankens Finlandschef är inte orolig.
– Jag förstår tankegången, men vi har undersökt det, och kundreaktionerna har varit positiva. De flesta förstår att innehållet i lådan är detsamma även om namnet byts, säger Kaarnimo som också påpekar att det var ett större steg när Sampo för några år sedan bytte logotyp och färg, nu är det bara bokstäverna i logotypen som ändras.

Banken inleder på måndag en reklamkampanj för att etablera sin nya framtoning. Sampo Bank har hört till samma koncern som Danske Bank sedan 2007.
Tidigare i höst blev det känt att koncernen mellan 2013 och 2015 ska minska antalet anställda med 2 000 personer, utöver de 1 000 som har fått gå detta år. Kenneth

Kaarnimo säger att det kommer att bli färre kontor med en mer komplett service, och att tillgängligheten digitalt kommer att öka.
Danske Bank gjorde i slutet av oktober en nyemission för att få in 7 miljarder danska kronor (cirka 939 miljoner euro) i nytt aktiekapital.