Foto: EPA/Johan Nilsson/Sccanpix. På måndag blir det klart vad SAS sparplan för framtiden innehåller. Flygkonsult Anders Lidman tror inte att de ryktade uppsägningar på tusen anställda är en hållbar lösning.

SAS i sticket: Över tusen anställda kan få gå

I dag presenterar SAS sin plan för framtiden samt sin försenade delårsrapport. Över tusen anställda kan mista sitt jobb på SAS. Flygkonsult Anders Lidman är inte överraskad. Att låta anställda gå är enligt honom bara en snabb fix och kommer inte att rädda SAS.

I går läckte information ut som SAS-anställda fasat för länge. Över tusen kan mista sina jobb. Danska TV2 rapporterar att förutom uppsägningarna hotar SAS ledning också med att sänka lönerna med femton procent. SAS, som officiellt presenterar sin försenade kvartalsrapport och sitt sparprogram först i morgon, ville inte kommentera.

Flygkonsulten på Aeropol AB Anders Lidman är inte överraskad av nyheten.

– Det var bara en tidsfråga när beskedet kommer. Tendensen har varit tydlig en längre tid.

Enligt honom har SAS lidit av en dålig ledning i trettio år, men effekterna av den börjar först nu synas.

– Dom som nu tog över ledningen satt från början i en hopplös position. Den gamla ledningen förstod inte att ta hänsyn till de nya tiderna.

Finnair i rätt riktning

Även om personalnedskärningarna kanske sparar in lite, kommer det inte att rädda SAS, säger Lidman. Det stora problemet är att SAS inte tjänar pengar på det de gör. Under de senaste åren har lågprisflygbolagen stärkt sin ställning på Europarutterna och SAS kan inte konkurrera med dem.

– Finnair har också sina problem, men i den här frågan har de fattat mycket smartare beslut. De har överlåtit Europatrafiken åt lågprisbolagen och satsat på de områden där de faktiskt kan tjäna pengar, det vill säga långdistansflygen till bland annat Japan.

Finnair går enligt Lidman i rätt riktning, men mycket måste ännu göras.

– Finnair måste se till att få in tillräckligt med passagerare till Helsingfors-Vanda. Det samarbetet de har med andra flygbolag är viktigt, men det räcker inte, bolagen måste gifta sig.

En fusion mellan bolagen?

– Precis. De måste bilda ett enda bolag med en gemensam kassa, som KLM och Air France. De har fortfarande kvar sina egna varumärken, så man märker det inte, men de är faktiskt ett och samma bolag.

Enligt de uppgifter som läckte ut till nordiska medier i går kan det röra sig om tre miljarder svenska kronor, motsvarande 350 miljoner euro, som bolaget ska spara. SAS har försäkrat att sparåtgärderna inte drabbar passagerarna, utan att man fortsätter trafikera flygrutterna normalt.