Foto:Dan Kronqvist,

Husbolagens brist på laddstationer bromsar elbilarna

Vill man få en nation att gå över till elbilar är statliga subventioner det första villkoret. Sedan ska det finnas laddstationer både hemma och på allmänna platser. Båda förutsättningarna saknas i stort sett i Finland.

För ett par år sedan kunde elbilsspekulanten i Finland välja mellan ett par olika modeller. Nu finns det ett brett utbud från småbil till skåpbil, men än så länge är det få privatpersoner som kastat sig ut i det okända. Merparten av kunderna är företag och institutioner.

I början av oktober fanns det 187 elbilar i Finland. Av dem var 145 sålda i år. Innan året är slut kan det finnas 200, men redan nästa år beräknas vi ha mellan 1 000 och 2 000.

När det gäller hemmaladdningen är alltför många detaljer ännu oklara, och väldigt få husbolag har berett sig på de nya krav som ställs när en handfull elbilar kräver el varje kväll. Elstolparnas schuko-kontakter för motorvärmare håller inte många dagar för den belastningen. Och faktureringen blir lite svår med gammal teknik.

Lättare är det om man bor i eget hus och får investera i vad man vill. En normal laddningsstolpe för långsam laddning över natten går på en dryg tusenlapp.

Inte bolagens sak
Anu Kärkkäinen, chefsjurist på Fastighetsförbundet, berättar att informationen än så länge varit så svårtolkad att ingen strategi finns för husbolagen i Finland.

– I dagens läge anser vi att det inte är husbolagens sak att dra nya ledningar och bygga upp en infrastruktur för elbilar. Vi erbjuder ju inte heller bensinpumpar för vanliga bilar.

Enligt Kärkkäinen kan frågan än så länge knappast avgöras med majoritetsbeslut på husbolagets möten.
– Det finns enstaka fall där aktie-ägare fått lov att själva bekosta en laddningsstolpe, men de är sällsynta. Om tio år när elbilarna är vanligare har jag säkert ett annat svar.

Petri Lampinen, vd för disponentföretaget Talohallinta Oy i Helsingfors, säger att vissa husbolag börjat dra rör för nya ledningar i samband med att P-platser och innergårdar renoveras. Men det är ingen snabb process.

– Problemet är att ingen verkar veta vad som ska planeras eller vilka laddningsstolpar man ska ha. Ett villkor är att faktureringen sköts direkt via stolpens elmätare. Annars är det mesta ännu uppe i det blå, säger han.

Snabbladdning kommer
Förra veckan öppnades en snabbladdningsstation utanför Elhuset i Helsingfors. En elbil kan laddas där upp till 80 procent på en kvart. En liknande station finns redan vid Knektbron i Esbo. Den laddar bilen till samma nivå på en halv timme.

Stationen i Esbo är den första i en serie om 20 som ska öppnas längs huvudvägarna i området Åbo–Tammerfors–Fredrikshamn under 2013. Inom några år ska det finnas 800 stationer för snabbladdning i landet.

– De allmänna laddningsstolpar som redan finns i Helsingfors är flitigt i användning, säger Sami Sailo på Helsingfors Energi.

Vem betalar?

I takt med att fler elbilar börjar utnyttja laddningen i parkeringshus, vid snabbköp och på hyrda parkeringar aktualiseras frågan om vem som ska betala.
– I tjugo år har laddningen ingått i parkeringsavgiften hos oss, säger vd Sebastian Koreneff på BK-Group som driver parkeringsgaragen under Forum i Helsingfors.
– När vi märker att vi får in mer än tio elbilar per dag tar vi ställning till avgiftsbelagd laddning, antingen så att vi själva eller eldistributören tar betalt, säger han.

Ett fullt utbyggt laddningsnät för elbilar gör det möjligt att ladda hemma, vid bensinmacken, i parkeringshuset, vid stormarknaden och vid vägkanten eller i parkeringsrutan. Det gäller bara att bestämma hur man ska betala för elen. Ett identifieringskort är det enklaste sättet för att få fram fakturan till rätt person, säger Juha Stenberg som leder ett projekt för laddningsoperatörer.

– Via bilens navigator får man snart reda på var närmaste laddstation finns, och om den är ledig kan man boka den. Med kortet betalar man sedan för både laddning och parkering för den tid man står där.

Men just nu är det mest praktiskt att bo i eget hus och skaffa egen laddningsstolpe om man ska köra elbil.