Tervala avgick som chef för Trafikverket efter att trafikminister Merja Kyllönen (VF) meddelade att han förlorat hennes förtroende.

Bristerna i Trafikverkets bokföring är gamla

Statens revisionsverk (SRV) har hittat brister i bokföringen av vägprojekten under flera år, och de har aldrig blivit rättade.

SRV har påpekat bristerna för Vägförvaltningen och Trafikverket årligen åtminstone sedan början av 2000-talet. Brister har uppdagats bland annat inom budgetering, uppföljning och registrering av mark- och vattenområden.

SRV:s ledande revisor Seppo Akselinmäki säger att ingen annan statlig myndighet blivit prickad lika många gånger. Åren 2009–2011 tilldelades Trafikverket 5–8 anmärkningar per år för brister i bokslutet.

Den nu avgående direktören för Trafikverket Juhani Tervala inledde sitt värv i början av 2010.
–Det handlar om många projekt och mycket pengar. Av den anledningen är det självklart svårare att se till att bokföringen är i ordning på alla områden, säger Akselinmäki.

Dock upprepar sig samma misstag år efter år, vilket tyder på att allt inte står rätt till.
SRV:s uppgift är att övervaka användningen av de offentliga medlen. Dock är verket så gott som maktlöst om de prickade myndigheterna vägrar att rätta sig.
–Om en myndighet bestämmer sig för att handla på ett visst sätt så går det inte att stoppa. Om beslutsfattarna inte tar notis om anmärkningarna, är vi tandlösa, säger Akselinmäki.

Slarv i arv?

I våras genomförde SRV en separat juridisk granskning av fem av Trafikverkets större projekt.
I granskningen noterades bland annat att vissa köpekontrakt hade skrivits först efter leveransen och faktureringen. Liknande oklarhet rådde också inom ändrings- och extraarbeten. De oklara arbetena gällde dock mindre summor.

Trafikverket inledde sin verksamhet i början av 2010 när delar av Sjöfartsverket, Banförvaltningscentralen och Vägförvaltningen gick ihop.
Akselinmäki misstänker att Trafikverket antog sina verksamhetsmodeller från Vägförvaltningen.

–Vägförvaltningen var en stark organisation. Kanske har nyckelpersonerna och verksamhetsmodellerna förblivit de samma.


Rött ljus för trafikbossen

Tervala avgick som chef för Trafikverket efter att trafikminister Merja Kyllönen (VF) meddelade att han förlorat hennes förtroende. Ministern motiverade förtroendebristen med att Tervala inte följde ministeriets instruktioner.

Enligt lagen kan chefen för en statlig myndighet avskedas om det finns en väl motiverad orsak. Att chefen inte följer ministerns direktiv kan anses vara en sådan.