Lehtikuva

VR och Proxion Train på olika spår i loktvist

Järnvägsoperatörerna Porxion Train och VR är på kollisionskurs i frågan om hyrning av lok. Proxion Train, som planerar godstrafik, vill hyra bland annat lok och lokförare av VR, eftersom ett nytt lok kostar miljontals euro.

Det kommersiella Proxion anser att VR har monopolställning och ställer hinder för konkurrens inom godstrafiken. Proxion hänvisar särskilt till att förbudet mot missbruk av dominerande marknadsställning.
VR anser sig inte behöva hjälpa en potentiell konkurrent. Otto Lehtipuu, VR:s direktör för samhällsrelationer och miljö, hänvisar till järnvägslagen där det sägs vilka tjänster ett järnvägsföretag måste erbjuda andra företag.

–Loktjänster har avgränsats ur EU-direktivet och den inhemska lag som grundar sig på detta. Man kan tolka lagen så att ett järnvägsföretag måste ha sina egna lokomotiv. Vi är noga med att vi inte missbrukar vår ledande ställning på marknaden.
–Konkurrensen bygger på att var och en klarar sig själv. Vi har ingen plikt att hjälpa en konkurrent mer än vad som förutsätts i lagen. De fasta kostnaderna för järnvägarna är mycket stora. VR tänker inte ta över konkurrentens fasta kostnader och på så sätt ge den en bättre utgångspunkt än vad VR självt har. Så gör man inte heller i andra branscher.

Konkurrensverket inte kontaktat

Pertti Virtanen, professor i företagsjuridik vid Tammerfors universitet, går på Proxions linje trots att lagen inte stipulerar om loktjänster.
–VR måste inse att ingen konkurrent kan komma in på marknaden utan dess rullande materiel. En enstaka mindre aktör har i praktiken ingen annan möjlighet än att köpa begagnad materiel av VR eller att hyra den.
Enligt honom måste VR erbjuda loktjänster eftersom lagen har ett klart mål att öppna marknaden för konkurrens. Enligt Virtanen borde Konkurrensverket utreda saken.
Konkurrensverkets överdirektör Timo Mattila säger att ämbetsverket inte har ombetts vidta åtgärder. Det kan dock inleda en utredning på eget initiativ om en sådan anses nödvändig.
–Vanligen tar det cirka en månad att samla in materialet och bedöma det, säger Mattila.
Proxions vd Kimmo Rahkamo anser att VR har varit fientligt inställt till hans bolag och vägrat förhandla i sakfrågorna. Lehtipuu på VR anser å sin sida att Proxion inte kan räknas som en järnvägsoperatör eftersom bolaget ännu inte har fått koncession.
–Samtalen (med Proxion) omfattar enligt vår mening ingenting som kan gagna VR:s verksamhet.