Foto: Hbl-arkiv/Niklas Tallqvist. Oasis of the Seas är ett av de senaste stora projekten för STX. I dagsläget är det oklart hur det går med beställningen på grund av finansieringsfrågan.

Lyxkryssarens öde fortfarande oklart

Bygget av en tredje lyxkryssare i Åbo handlar inte om huruvida staten ska ge bidrag, utan om lånegarantier. Det säger en forskare i handelsrätt med bakgrund som arbetare på varvet.

– Uppgifterna i medier om statsbidrag måste vara en anka. EU-reglerna tillåter inte så stora stöd som 200 miljoner euro, säger affärsjuristen Kari Pääkkönen.

Det var förra veckan som MTV3 rapporterade om att det koreanskägda varvet STX vill att staten ska bidra med närmare 200 miljoner euro för beställningen.

Pääkkönen har vid Åbo universitet skrivit en avhandling om statens bidrag till varvsindustrin. Innan han utbildade sig till jurist arbetade han själv på varvet i Åbo i trettio år. Varvet ägs numera av koreanska STX genom ett finskt dotterbolag.

Pääkkönen förklarar att bidrag är tillåtet att ge för till exempel innovation, om det handlar om ny produktutveckling.

Men eftersom det här skulle vara tredje fartyget av liknande modell som byggs vid varvet är det knappast troligt att det handlar om in­novationsstöd. Inte heller summan  200 miljoner låter då rimlig i sammanhanget. För den första kryssaren fick varvet 18 miljoner i inno­vationsstöd.

Det handlar i stället om lånegarantier, där staten går i borgen, vilket gör att företaget kan låna till en förmånligare ränta. Kostnaderna blir lägre genom att staten står för säkerheten.
Inte desto mindre är det avgörande för skeppsbygget att garantierna beviljas, säger Pääkkönen.

– Det är omöjligt att bygga fartyget annars, säger han.

Tusentals arbetstillfällen

Risken finns att ordern hamnar på ett varv någon annanstans. Lånegarantier innebär ingen kostnad för skattebetalarna om allt går enligt planen, utan det är den ekonomiska risken som staten måste överväga. Pääkkönen tror att de kommer att beviljas.

– Ja, det är så många arbetstillfällen det handlar om, säger han och nämner siffran 12 000 årsverken.

Men en faktor som kan göra prövningen osäker är om STX Finland inte har tillräckligt stort eget kapital i balansräkningen.

– De har inte varit så lönsamma de senaste åren. Efter att den andra kryssaren Allure of the Seas blev klar 2010 har det inte byggts lika mycket, säger Pääkkönen.

Tidtabellen oklar

Ett sätt att lösa problemet vore i så fall att det koreanska moderbolaget tillför det finländska företaget mer eget kapital.

I måndags uttalade samarbetsgruppen vid Egentliga Finlands landskapsförbund förhoppningen att regeringen fattar de för varvet gynnsamma besluten. Representanter för STX Finland har avböjt att kommentera innan ärendet är prövat av regeringen.

När så sker är oklart, inte heller Arbets- och näringsministeriet eller statsrådets kansli vill vidare kommentera saken.

Ursprungligen var det meningen att det finanspolitiska ministerutskottet skulle behandla ärendet redan i torsdags.