På Thomas Myrup Kristensens visitkort finns inget telefonnummer. I stället står en e-postadress och ett användarnamn på Skype, tillsammans med adressen till kontoret i Stockholm. Foto: Richard Nordgren

Facebooks policychef vill utbilda användarna

Nätverkssajten har fått kritik för att personalen inte går att nå och att ändringar på sajten ställer till det. Ett av företagets få ansikten utåt säger att rykten om läckta meddelanden är missförstånd.

– Det fanns ingen läcka. Sättet att kommunicera har förändrats med tiden och vissa har missförstått att det skulle ha varit privata meddelanden, säger Thomas Myrup Kristensen, policychef för Facebook i Norden. Han försöker ändra bilden av företaget vid ett möte i Helsingfors med utvalda medier, däribland Hbl. Han börjar med att ta udden av att Facebook skulle vara ett jätteföretag.

– Vi är ett rätt litet företag med cirka 3 500 anställda världen över, säger han, och jämför med Microsofts cirka hundratusen och Googles fyrtiotusen anställda.

Sedan talar han om företagets ansträngningar för att alla data ska hållas säkra, att de har personal som tar hand om material på sajten som anmälts som stötande, och hur de vill få medlemmarna att förstå hur de kan använda tjänsterna på bästa sätt.

Brister i användarkunskap är också hans förklaring till att Facebook återigen anklagats för att vissa användares privata meddelanden ska ha gått att läsa offentligt av andra. För några dagar sedan lade företaget ut en ny version av sin hjälpsida, för att alla ska kunna läsa sig till vilka nyheter som kommer till sajten och hur villkoren ser ut.

Betala för genomslag

En ny funktion som finns på prov i bland annat USA är att den som vill ha genomslag för en viss statusrad kan betala sju dollar för att den ska synas hos fler av ens vänner. Men det ska inte påverka löftet om att det alltid kommer vara gratis att vara med på Facebook.

Thomas Myrup Kristensen upprepar annars huvudsakligen samma budskap som han gav tidigare i år då han valde att tala med medierna i Stockholm. Han försäkrar att inga uppgifter på Facebook säljs vidare till tredje part. Här får han delvis medhåll av Kim Holmberg, forskare i informationsvetenskap vid Åbo Akademi.

– Det stämmer att de inte i direkt mening säljer innehåll, men det är på sätt och vis halva sanningen. De använder ju all information för att kunna sälja reklamutrymme till exempel, säger Holmberg.

Information till polis

Till polis och rättsväsende kan material lämnas ut, bekräftar Myrup Kristensen. Men det måste överensstämma med lagen både lokalt och i USA.

– Vi samarbetar nära med brottsbekämpande myndigheter i Europa, och har också anställda med den bakgrunden. Vi måste alltid balansera datasäkerhet mot behovet att utreda eventuella brott, och det är en utmaning för oss, säger Myrup Kristensen.

Kim Holmberg säger att vi bör problematisera sociala mediers roll. Även om vi får ut något av att delta, så finns det nackdelar.

– Det finns flera nivåer av hotbilder. På individnivå är det viktigt att förstå att det inte finns några gratisluncher. Det som gör Facebooks värde är den information vi delar om oss. Jag tror inte alla tänker på vad de lägger ut, säger Holmberg.

Han tar ett exempel med den tonåring på en liten ort i Holland som bjöd in till fest för några veckor sedan, men inbjudan lästes av tusentals och firandet urartade i vandalisering och kaos.

Medeltalet kontakter på Facebook börjar närma sig 200 personer i Finland säger Holmberg, och påpekar att det är sällan man kan säga saker till alla dessa personer på en sådan nivå som till dem man skulle kalla sina privata vänner.

Digital klyfta

Skillnaderna i samhället riskerar att bli större mellan dem som är duktiga på att använda tjänsterna till sin fördel och dem som inte kan hantera konsekvenserna av hur de agerar på nätet. Det här brukar kallas att den digitala klyftan ökar.

– Det är ett begrepp som använts en längre tid. Sociala medier öppnar en helt ny nivå i det här, säger Kim Holmberg.

Gränser mellan privat och offentligt flyttas alltså ur personlig synvinkel med sociala medier. Men det är svårt att säga om förskjutningen också sker på ett större plan, att myndigheter och samhälle blir mer beroende av företag som tillhandahåller tjänsterna, fortsätter Holmberg.

– Fortfarande är allt som sociala medier handlar om nytt. Det är kanske först nu vi riktigt ser effekterna av vad det leder till. Det finns också mycket lite forskning på det området, säger han.