LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto

Björn Wahlroos skadar Nordeas image

Bankbranschens anseende bland konsumenterna har försvagats klart. Det visar en ny undersökning. Framför allt Nordeas resultat har försämrats på alla fronter.

Undersökningen gjordes av bolaget EPSI Rating, som förklarar Nordeas skrala resultat med styrelseordförande Björn Wahlroos beteende. Wahlroos chockerade framför allt de svenska bankkunderna då han försvarade Nordea-vd:ns lön och förmåner.

Resultatet blev att kunderna i såväl Finland som grannländerna är mindre nöjda med Nordea. I Sverige är raset i kundtillfredsställelsen den största sedan 1980-talet.
EPSI Rating uppger att kunderna överlag är missnöjda med de stora bankernas ansvarsfullhet och kundservice.

I Finland utgjorde OP-Pohjola ett undantag och förbättrade alla sina resultat. Mest nöjda var kunderna ändå med POP Banken, följd av Sparbanken, Handelsbanken och S-Banken.