Foto: Lehtikuva/Markku Ulander

Fazer beklagar reklamkampanj

Livsmedelskoncernen Fazer har beklagat sin välgörenhetskampanj som har väckt mycket uppmärksamhet.

Bolaget lovade donera 5 cent till ett skolbygge i Elfenbenskusten för varje Fazer Blå-chokladkaka som såldes i augusti. Kampanjen väckte kritik speciellt i sociala medier.

Helsingin Sanomat publicerade i onsdags en kolumn av författaren Elina Hirvonen där hon skrev att chokladindustrin gör stora vinster tack vare barnarbetskraften i Elfenbenskusten. Enligt Hirvonen har Fazer inte kunnat försäkra sig om att bolagets vinster inte uppstår med hjälp av barnslavars arbete.

Fazer försäkrar i ett pressmeddelande att bolaget arbetar för att primärproduktionen av kakao och anskaffningskedjan ska verka på ett ansvarsfullare sätt. Bolaget konstaterar att kampanjen kunde ha gjorts på ett annat sätt och att bolaget inte har velat såra någon.

–Vårt centrala mål är att vi ska kunna spåra varifrån kakaoråvaran kommer. Då vi vet varifrån den kommer kan vi vara säkra på att förhållandena i primärproduktionen är i skick, säger Fazers kommunikationsdirektör Leena Majamäki i pressmeddelandet.