När det kommer till ekovin vill Hille Korhonen att konsumenterna ska svara på om de vill ha ett bredare utbud. Foto: Lina Enlund

Alkos nya vd flaggar för etisk produktion

Delägandet i den italienska vingården har hon gett upp men det starka intresset för vin finns kvar. Alkos nyutnämnda vd vill se en vinproduktion där arbetstagarna behandlas rättvist. Som en av världens största inköpare har Alko möjligheter att påverka.

Alkos nya vd Hille Korhonen inleder sitt jobb i början av januari. Fram till dess berättar hon inte om hon tänker driva igenom några förändringar inom det statligt ägda bolaget. I Alkos svenska motsvarighet Systembolaget blåser däremot förändringens vindar. I höst testas Systembolaget hemleverans. Korhonens föregångare Jaakko Uotila sade i fjol till Hbl att sprit hem till dörren inte är aktuellt i Finland.

– Vi följer med hur experimentet i Sverige framskrider och vilka effekter det har på konsumtionen. Hittills har vi inte sett något behov av att starta motsvarande. I stället har vi satsat på att utvidga nätverket med affärer så att de finns nära konsumenterna, säger Hille Korhonen.

Hon kommer närmast från Fiskars där hon jobbar som produktionschef. Hille Korhonen sitter också i styrelserna för Nokian Renkaat och Lassila & Tikanoja.

Borde Alkos vd agera på annat sätt än kollegerna i Sverige och Norge på grund av den alkoholkultur vi har i Finland?

– Den väsentliga skillnaden är att vi konsumerar mera alkohol per person i Finland. Men jag tror inte att det påverkar hur Alko ska ledas. Vi är bundna till lagstiftningen i vår verksamhet. Vår ursprungliga uppgift är att förverkliga alkohollagstiftningen.

PROFIL
Hille Korhonen
  • Aktuell som: Ny vd för Alko.
  • Ålder: 51.
  • Familj: Gift med Outotecs vd Pertti Korhonen. Tre egna barn och två styvbarn.
  • Kommer från: Född i Lojo, uppväxt i Tammerfors, bor i Esbo.
  • Utbildning: Teknologie licentiat från Tekniska högskolan.
  • Styrelseuppdrag: Nokian Renkaat och Lassila & Tikanoja. Har tidigare suttit i Rahapajas styrelse.
  • Favoritdrycker: Vin, champagne och öl, beroende på vilken typ av mat jag äter.
  • Alltid i handväskan: Jag använder stora handväskor för att få plats med dator, laddare, paraply och telefon. Bilder på mina barn har jag också i väskan.
  • Intressen: Jag springer varje dag och har deltagit i maraton, halvmaraton och tiokilometerslopp. På vinter åker jag skidor och nu väntar jaktsäsongen med änder, älg och hjort.

Enligt henne är samarbetet med de andra nordiska länderna med alkoholmonopol är viktigt. Det är så Finland kan följa med hur ändringar i alkohollagstiftningen påverkar konsumtionen. Därtill träffar Alkos representanter också sina amerikanska och kanadensiska kollegor. USA har detaljhandelsmonopol på alkohol i vissa stater medan nästan hela Kanada omfattas av monopolet.

Ingen opinionsbildare

Enligt Hille Korhonen är det social- och hälsovårdsministeriet och de politiska beslutsfattarna som ska vara synliga i den finska alkoholdebatten.

– Det hör inte till vd:ns huvudsakliga uppgifter att delta i debatten, men om man blir tillfrågad kan man föra in synvinklar i diskussionen.

När hon tog emot jobbet var det två saker som intresserade henne: Att utveckla Alko som detaljhandel och Alkos position i samhället.

– Världen förändras och Alko måste också följa den förändringen.

Så något tänker du ändra på?

– Förändring gör man inte bara för sakens skull, det måste finnas en orsak. Vårt mål är att hela tiden förbättra kundservicen och att bli den bästa arbetsplatsen. Om vi satsar på personalen blir kundservicen bättre. Samtidigt ska vi ta ansvar. Till exempel ska vi syna våra leverantörer.

Enligt henne är det viktigt att vinproduktionen går till på ett ansvarsfullt sätt. I praktiken betyder det att förhållandena för de anställda på vingårdarna ska vara korrekta, och att inga minderåriga jobbar där.

– Det här samarbetar vi om med de nordiska alkoholmonopolen. Initiativet går fortfarande i barnskor, och det finns mycket kvar att göra på den biten.

Dubbelroll

Enligt Hille Korhonen har Alko förändrats mycket under de senaste 10–15 åren.

– Under studietiden extraknäckte jag vid julen på Alko. Jag minns hur trist stämningen var. På den tiden fanns det inga butiker med självbetjäning. Titta på Alkos butiker i dag. De kan jämföras med starka kedjor inom detaljhandeln, vilket också är ändamålsenligt. Det är viktigt att kundernas upplevelse av butikerna är så positiv som möjligt.

Du blir vd för ett statligt ägt företag som eftersträvar vinst på alkoholförsäljning. Samtidigt ska staten främja folkhälsan. Hur ser du på din dubbelroll?

– På papper ser det ut som ett motsatsförhållande, men i praktiken ser jag ingen motstridighet. För Alko är det viktigt att vi minskar skadeverkningen i användningen av alkohol. Tack vare monopolställningen har Alko möjlighet att begränsa tillgången. Vi måste agera effektivt och ansvarsfullt gentemot kunderna. Man måste komma i håg att enbart en tredjedel av den alkohol som konsumeras i Finland kommer från Alko.

Ska försäljningen av mellanöl i stället ske hos Alko?

– Om ett beslut om mellanölen fattas har Alko beredskapen att förverkliga försäljningen. Men Alko kan inte ta ställning till det här eftersom det krävs en lagändring om mellanölet.