Små skillnader i läs- och skrivförståelse i årskurs ett och två kan bli oöverkomliga i årskurs nio. Därför uppmanas alla föräldrar att läsa högt för sina barn när de är små. Foto: Lehtikuva/Sari Gustafsson

Satsar du en kvart på ditt barns läsning?

Hem och skola: Föräldrarna avgör barnens läsintresse

På förbundet Hem och skola är man oroad över att läsförståelsen bland de finlandssvenska eleverna minskar. Nu utmanar man föräldrarna i de finlandssvenska skolorna att läsa högt med sitt barn en kvart om dagen.

"Det är egentligen absurt att vårt samhälle har blivit sådant att vi måste be föräldrarna att läsa för barnen och samtala med barnen åtminstone en kvart varje dag". Så stod det i förordet till läromaterialet "En kvart om dagen" när det introducerades i Svenskfinland på 1980-talet. I dag är situationen ännu mer akut. Hem och skola har fått rapporter från lärare både i grundskolan och på universiteten som vittnar om att läsförståelsen försämrats och att språket utarmats.

Därför sparkar förbundet nu i gång lästräningsmodellen "En kvart om dagen" med nytt läromaterial i form av en läsdagbok för elever i årskurs 1–2.

–Vi vill signalera att föräldrarna har en viktig roll för barnens läsande. Barnets läsintresse kommer i hög grad hemifrån, allt hänger inte på skolan, säger verksamhetsledare Micaela Romantschuk.

Metoden går ut på att den vuxna varje dag läser tillsammans med sitt barn i minst femton minuter. Tillsammans fyller de kort i läsdagboken och barnet med sig dagboken till läraren.

Läsdagboken sträcker sig över en period på fem veckor, efter det hoppas förbundet att läsandet blir en naturlig rutin i familjen.

– Läsandet både utvecklar språkkänslan, ökar förståelsen för andra människor och ger föräldrarna och barnen en mysig stund tillsammans, säger Romantschuk, som själv läst högt för sina barn.

– Vi tände ljus och satte oss under ett täcke i soffan. Barn älskar en sådan här stund tillsammans med sina föräldrar.

Myter kring pengar och läsning

En myt som Hem och skola vill ta kål på är att läsfärdighet och motivation hänger ihop med socioekonomisk status, det vill säga att barn i rika hem har bättre tillgång till böcker och därmed bättre förutsättningar för att lära sig läsa.

–Pisa-undersökningar visar att det finns många hem där det finns pengar, men inte böcker. Det avgörande är hur mycket man värderar böcker och läsning i hemmet, säger Jan Hellgren vid Utbildningsstyrelsen.

I årskurs nio läser hälften av pojkarna inte en enda bok vid sidan om läroböckerna. Bland flickorna är motsvarande siffra en femtedel.

– Det är en allmän tendens att barn och unga läser färre böcker, samtidigt som de läser mycket korta texter på internet. Båda är bra, men böcker erbjuder ett helt annat språk som står i kontrast till talspråket i de sociala medierna, säger Hellgren.

Skolorna kan gratis beställa läsdagboken för "En kvart om dagen" från Hem och skola. Förbundet erbjuder också skolorna i de olika regionerna experter som kommer till skolorna för att tipsa om hur man ökar läsintresset.

Svenska elever svagare?

Flera undersökningar har under det senaste året placerat de finlandssvenska skolorna i sämre dager än de finska. Senast i helgen efterlyste minister Carl Haglund (SFP) en analys om vilka faktorer som lett till att inlärningsresultaten i de svenska skolorna är sämre än i de finska (FNB 15.9).

I stället för att skylla på olika parter inom den svenskspråkiga utbildningen vill Utbildningsstyrelsen ta steget vidare. Om några veckor introduceras projektet Toppkompetens. Inom ramarna för projektet kommer man att göra upp en kommunal utvecklingsplan.

– Det här är en positiv konsekvens av diskussionen som förts i pressen. I stället för att skylla än på Peffan, än på läromedlen, vill vi utvärdera verksamheten i de finlandssvenska skolorna i olika kommuner och se vad som fungerar och vad som kunde göras bättre, säger Hellgren. 

 

Tips: Så stöder du barnets läsning

–Låna hem olika slags böcker från biblioteket och låt barnet välja. För att läslusten ska uppstå är det viktiga att hitta rätt bok för rätt person.
–Läs på ditt eget språk. Tvåspråkigheten är en gåva som barnet får av sina föräldrar och när man läser för barnet på sitt modersmål stärks barnets båda språk.
–Avgränsa tid för läsningen. Kom överens om hur lång tid barnet får tillbringa framför datorn och teven och hur lång tid barnet ska läsa varje dag.
–Låna hem ljudböcker och lyssna till dem till exempel när ni åker bil eller innan läggdags.
–Läs samma bok som ditt barn och se sedan en filmatisering av boken tillsammans och diskutera upplevelsen.
–Ge en prenumeration i gåva åt ditt barn för att sporra till vidare läsning. En svenskspråkig dagstidning är viktig i en familj vars barn har svenska som skolspråk.

Källa: Hem och skola