Foto: Lehtikuva/Pekka Sakki

Kanerva totalt överraskad över den olovliga reklamen

En internationell dejtingsajt för otrogna marknadsför sig nu på ett stort reklamlakan i centrum av Helsingfors. Firman använder en bild av riksdagsledamoten Ilkka Kanerva (Saml) i reklamen.

Riksdagsledamoten Ilkka Kanerva (Saml) blev totalt överraskad av det stora reklamlakan som dök upp i Helsingfors centrum på måndagen. En internationell dejtingsajt för otrogna använder en bild av Kanerva för att marknadsföra sin filosofi. Bilden används utan lov.

–Ingen har frågat om lov eller annars tala med mig om detta, säger Kanerva.
Ashley Madison -sajten öppnar snart en finskspråkig sidan för dem som är intresserade av lite vänsterprassel. Den plats där reklamen har placerats, en höghusvägg vid Kampen, har köpts för två veckor.

Sajtens direktör i Finland, Timo Uusi-Kerttula, säger att bilder av kändisar använts också utomlands. Det har visat sig vara mycket effektivt.
–Alla har varit sådana typer som själva har förekommit i offentligheten. Om de har haft hemliga förhållanden som har läckt ut i offentligheten, varför ska man då inte kunna prata om dem senare?

Oetiskt

Kommunikationsbyråernas förbund MTL säger att reklamen strider mot god sed. Förbundets vd Tarja Virmala säger att den är oetisk.

–Det här är under inga förhållanden god marknadsföringssed. Det strider till och med mot lagen om konsumentskydd. Inte får man ju använda någons bild utan lov.

Kanerva tvingades lämna utrikesministerposten 2008 på grund av stor uppståndelse kring sms som han hade skickat.
–Nog har ju också Kanerva skött dessa saker med Johanna Tukiainen medan han var utrikesminister. Vi anser att det fråntar honom rätten att avgöra i vilka sammanhang hans ansikte används, säger Uusi Kerttula.

Det här skriver Kanerva inte under.
–Månne inte alla finländare kan ge den saken sitt rätta värde, säger han.

Kanerva tar det lugnt

Reklamen har planerats av en kanadensisk reklambyrå. Kommunikationsbyråernas förbund kan ingripa bara i sina egna medlemmars verksamhet.
–Vi ålägger våra medlemmar att följa lag och god marknadsföringssed. Om våra medlemmar avviker från det så ingriper vi nog. Men i det här fallet är det Ilkka Kanervas sak att ingripa, säger Virmala.

Kanerva kan ännu inte säga vad han tänker göra.
–Jag tar det riktigt lugnt och kollar att saken får de rätta dimensionerna. Det är definitivt för tidigt att säga något om eventuella rättsåtgärder, säger han.

Uusi-Kerttula känner inte till några fall där liknande reklamer utomlands har behandlats till exempel i domstol eller reklametiska råd.
Radio City var först ut med nyheten.