Antti Möller (Gröna) var ivrig att komma igång. Foto: Benjamin Suomela

Helsingforspolitiker får företagspraktik

En urban stad med en levande själ som är mer intressant internationellt och lockande för människor. Det efterlyser unga företagare i Finland. Genom att bjuda in kommunalvalskandidater på arbetspraktik hoppas de få synlighet för sina teman.

Diskussionen går tidvis het när de tre kommunalvalskandidaterna Antti Möller (Gröna), Päivi Mäkinen (KD) och Kari Fagerström (Sannf) dricker kaffe på företaget NC Sourcings kontor i centrala Helsingfors.

– De flesta av oss är öppna för nya idéer, men vi är bundna av lagen, förklarar kristdemokraternas Päivi Mäkinen, som tycker att det är viktigt att företagare känner till hur beslutsfattandet i kommunerna går till.

Tillsammans med Möller och Fagerström gör Mäkinen en två timmar lång praktik på NC Sourcing den här måndagseftermiddagen. Efter att ha samtalat med företagets vd och operativa chef, bröderna Edward och Robert Blomstedt, får de tre politikerna sin arbetsuppgift.

– Om ni var nya kontraktstillverkare, var skulle ni börja, frågar Edward Blomstedt och ber var och en självständigt ta fram en produkt eller service som staden beställt.

Idrott och IT

Den yngsta av kandidaterna, Antti Möller, är ivrig med att komma i gång.– Kan man få någon hjälp på vägen, om väggen kommer emot?

En dryg halv timme senare har han surfat på Helsingfors stads webbplats och kommit fram till att idrottsparkerna kunde utgöra en nisch för företaget.

– Idrottsväsendets verksamhet i stort kunde förbättras, menar han.

Ur företagarnas synvinkel lyfts samma teman upp inför varje val, menar Blomstedt.

– Förenklat kan man säga att det bara talas om att sänka skatterna för företagarna. Vi unga företagare vill att staden utvecklas så att det finns ett levande företagarfält, kultur, restauranger och caféer. Varför ska olympiaterminalen se så förfallen ut, varför ska Salutorget vara en blandning av en parkeringsplats och en sophög? Varför blir de flesta nya bostadsområden tråkiga sovstäder?

Kampanjen ordnas för andra gången och målet är att den ska fortsätta och växa sig större. Tolv företag deltar i år. 20 kommunalvalskandidater från SFP, Samlingspartiet, De Gröna, Sannfinländarna och Kristdemokraterna nappade på idén. 

Läs mera i tisdagens Hbl!